Patrimoni
Cultura01/12/2022

Polèmica per l'atribució d'una obra renaixentista abans que surti a subhasta

Els experts no es posen d'acord a l'hora d'atribuir a Joan de Borgonya una 'Nativitat' que surt a la venda per 180.000 euros

BarcelonaLa subhasta d'aquest dijous de la casa barcelonina Suite s'ha celebrat enmig d'un debat encès per l'atribució de Joan de Borgonya d'una Nativitat que sortia a la venda amb una estimació d'entre 180.000 euros i 200.000 euros, i que no ha trobat comprador. Dos professors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat de Girona (UdG) van qüestionar l'atribució al pintor renaixentista Joan de Borgonya, que havia fet l'historiador de l'art i professor de la Universitat de Lleida Alberto Velasco, antic conservador del Museu de Lleida. La pintura és un compartiment d'un retaule desconegut fins ara. Per a Velasco, la Nativitat és "una de les pintures de més qualitat" de Joan de Borgonya, com diu a l'informe que ha redactat per a la casa de subhastes i que influeix de manera determinant en el preu de sortida de l'obra, ja que Joan de Borgonya està considerat com un dels pintors més significatius a Catalunya al segle XVI. "És una de les descobertes més rellevants de la pintura de l'època del Renaixement a la Corona d'Aragó dels últims anys", subratlla.

Es desconeix la procedència de l'obra, però Velasco diu a l'informe que hauria estat en una col·lecció particular de la província de Barcelona des de la Guerra Civil fins fa uns vint anys. Més endavant, una galeria barcelonina la va vendre a un col·leccionista particular que l'ha conservat des d'aleshores. D'origen alsacià, Joan de Borgonyava néixer cap al 1465 i va morir el 1525. És conegut pel retaule de la Magdalena del monestir de Santes Creus i els retaules de sant Fèlix i santa Úrsula, aquests últims conservats parcialment al Museu d'Art de Girona. També són emblemàtics els escuts cavallers del Toisó d'Or pintats als respatllers del cadirat del cor de la catedral Barcelona amb motiu de la reunió que s'hi va celebrar el 1519. Malgrat tot, la Nativitat ha sigut declarada bé d'interès cultural pel ministeri de Cultura, raó per la qual no n'està permesa l'exportació.

Cargando
No hay anuncios

Segons l'informe de Velasco, la Nativitat podria ser fruit d'una etapa italiana de Borgonya anterior a l'arribada a València o bé realitzada quan hi va arribar. Es tractaria d'un període primerenc anterior al seu establiment a Barcelona, durant el qual també va pintar la Mare de Déu amb el Nen i sant Joanet conservat al Museu Nacional d'Art de Catalunya, conegut també com la Mare de Déu del mico. A la Nativitat i també a la Mare de Déu del mico, diu Velasco, el pintor va subratllar l'interès per la "profusió espacial, ornamental i decorativa".

Cargando
No hay anuncios

En canvi, segons el professor de la UAB Rafael Cornudella, s'ha de descartar "decididament" que la pintura sigui obra de Joan de Borgonya. Encara que té "afinitats amb l'estil" de l'artista, creu que s'hauria d'atribuir a altres pintors "en alguns casos actius a Catalunya". A Cornudella li grinyolen sobretot "els tipus humans, tant masculins com femenins": "No són compatibles amb la tipologia humana de Joan de Borgonya. És evident que amb prou feines es detecten en la Nativitat les deformitats, desproporcions, asimetries de les figures humanes i la tendència a la caricatura que són idiosincràtiques de Joan de Borgonya". Tampoc troba propi del pintor la profusió d'elements decoratius que hi ha en l'estructura arquitectònica, que qualifica d'"exagerada", i la "dificultat" amb què estan resolts alguns escorços. A més, Cornudella sosté que no es pot "donar per segura" l'atribució a Joan de Borgonya d'una altra pintura que Velasco relaciona amb la Nativitat, una Anunciació que va sortir a la venda a la 5a Fira d'Art Modern i Antic de Barcelona el 2019 i que la Generalitat va adquirir per dipositar-la al MNAC. L'ARA ha contactat amb Alberto Velasco, però ha declinat fer comentaris sobre la polèmica perquè "un mitjà de comunicació no és el lloc adequat per fer un debat sobre l'atribució".

La 'Nativitat' és obra d'un pintor anònim?

Per al professor de la UdG Joan Bosch és "molt evident" que la pintura no és de Joan de Borgonya i coincideix amb Cornudella en assenyalar les diferències entre els tipus humans habituals de l'artista i els de l'obra: "Joan de Borgonya en té molts, de tipus humans, i és un dels pintors amb un repertori de rostres i tipologies humanes més ric, però en cap moment hi ha cap semblança amb els que apareixen a la Nativitat. Clarament, no pot ser de Joan de Borgonya". En lloc de Borgonya, Bosch atribueix l'obra a un pintor anònim que també seria l'autor de l'Anunciació que va comprar la Generalitat i d'una taula de l'Adoració dels pastors conservada al Museu d'Art de Girona. "Aquestes tres obres donen una imatge d'un mestre anònim que té una cultura semblant a la de Joan de Borgonya, potser també d'origen centreeuropeu, però molt diferent", diu Bosch. Pel que fa a l'arquitectura de la Nativitat, Bosch creu que és més aviat "esquifida" respecte a les més "monumentals" d'altres obres atribuïdes al pintor. Sí que coincideixen en les històries secundàries que hi ha al fons del quadre, però Bosch sosté que és una "fórmula narrativa que no és exclusiva de Joan de Borgonya".