Lluís Torrent: "Internet ha revolucionat moltes coses, però no totes"
Lluís Torrent és el director general de Panini a Espanya
Quina és la clau de l'èxit de Panini?
És una varietat de factors, com la constància, el treball sense parar, la qualitat de la feina, la innovació i tenir una xarxa de distribució molt completa, amb productes bons i amb la llicència justa.
Quina és la col·lecció més estranya que heu publicat mai?
Jo diria que, d'estranya, no n'hi ha cap. Potser, fa anys, la col·lecció Flashdance, de la pel·lícula del mateix títol. La vàrem treure sense un element per col·leccionar, com és l'àlbum. Darrerament, una col·lecció molt particular ha estat la de Kukuxumusu.
Existeix el cromo impossible?
No, a Panini no existeix. S'imprimeix el mateix nombre de cromos per igual. El que fa que sembli que n'hi hagi de més difícils és l'efecte de l'atzar, és a dir, que els compradors van a comprar a un punt de venda en què la caixeta de cromos serveix per abastir diferents col·leccionistes.
Les preferències del públic han canviat amb el temps?
No gaire, bàsicament són les mateixes. Hi ha temes, com per exemple la Fórmula 1 o les motos, que tot i la difusió televisiva no generen tant d'interès. Els temes que triomfen més són els que, o bé per la televisió o pel cine o internet, atreuen més els nins i les nines.
Quina ha estat la col·lecció més venuda de Panini?
A Espanya, ha estat una de la Lliga espanyola, encara que també hi ha hagut, en el seu moment, temes Disney molt forts, com la Bella y la Bestia . Si parlam de Panini al món, la més venuda ha estat la darrera col·lecció del Mundial de Futbol.
Abans, els cromos arribaven amb el berenar i, ara, els trobam al quiosc. Quines tendències s'observen amb vista al futur?
La tendència pot venir de la interrelació amb el món virtual. Bàsicament, però, l'efecte del col·leccionisme continua intacte. Internet ha revolucionat moltes coses, però no totes.
En quina fase es troba la vostra aposta pel còmic digital?
És un tema molt complex. En el nostre cas, tot i que el vessant digital tindrà molt més impacte, no afectarà el negoci tradicional. Aquí cal tenir present un detall, i és que el lector de còmic és un lector apassionat amb el producte físic que vol col·leccionar i guardar.
Està en alça, la indústria del cromo?
Continua sent molt important, com en els anys anteriors.