Òpera

Liceu 2025-2026: els grans noms de la temporada

La inauguració oficial serà amb 'La guineueta astuta', de Janáček, amb direcció escènica de Barrie Kosky

BarcelonaDos homes tanquen etapa al Liceu al final de la temporada 2025-2026. Per una banda, el director musical, Josep Pons, que marxa després de catorze anys i amb un objectiu clarament aconseguit: recuperar primer i consolidar després les bones prestacions de l'Orquestra Simfònica del Liceu. Per l'altra, l'artista resident dels del 2020, el director escènic Àlex Ollé, que a més d'impulsar les microòperes de nova creació ha estrenat una magnífica producció de Lady Macbeth de Mtsensk, de Xostakóvitx. Pons i Ollé seran ben presents en la temporada 2025-2026 del teatre de la Rambla, que s'inaugurarà amb La guineueta astuta, de Janáček, amb direcció escènica de Barrie Kosky i musical del mateix Pons. Serà la temporada de Lise Davidsen, la gran soprano del moment, entomant la Isolda wagneriana en una nova producció del Liceu dirigida per Bárbara Lluch. El teatre estrenarà una altra producció pròpia, Le nozze de Figaro, de Mozart, amb direcció escènica de Marta Pazos.

També serà la temporada, entre d'altres, d'Asmik Grigorian protagonitzant Manon Lescaut, de Puccini, amb direcció escènica d'Ollé; de Pretty Yende, Serena Sáenz i Marina Monzó repartint-se l'Adina de L'elisir d'amore de Donizetti; de Xabier Anduaga i Matthew Polenzani lliurant-se al Werther de Massenet en una producció de Christof Loy; de Luca Salsi i Ambrogio Maestri assumint el Falstaff de Verdi, i de Saoia Hernández i Ekaterina Semenchuk alternant-se a La Gioconda, de Ponchielli.

Entre els esdeveniments del curs vinent cal destacar Akhenaten, la tercera òpera de Philip Glass. I en l'àmbit de les òperes en versió concert, Orlando, de Händel, a càrrec de Les Musiciens du Louvre dirigits per Marc Minkowski; Semiramide, de Rossini, amb la batuta de Paolo Arrivabeni; i Aci, Galatea e Polifemo, de Händel, amb René Jacobs al capdavant de l’Orquestra de Cambra de Basilea de Basilea. Pel que fa als recitals lírics, n'hi haurà de Renée Fleming, Roberto Alagna i Juan Diego Flórez, entre d'altres.

El Liceu referma la confiança en Marina Abramović, que en serà l'artista convidada i portarà a Barcelona un espectacle de dansa i performance amb coreografies de l'albanès Blenard Azizaj i inspirat en una peça clàssica de la creadora sèrbia, Balkan erotic epic. La programació de dansa de la temporada inclou també Giselle a càrrec del Bayerisches Staatsballett i Nijinsky, de John Neumeier i el ballet d'Hamburg, a més d'una gala amb ballarines com ara Natàlia Óssipova i Svetlana Zakharova. Tot plegat, 88 funcions d'òpera, 16 de dansa i 12 concerts.

Altres convidats especials de la temporada seran l'artista plàstic Santi Moix (que treballarà amb Jordi Savall en el concert Festa criolla), l'artista visual Joan Jonas, el poeta Enric Casasses, el fotògraf Liu Bolin, l'escultor Gonzalo Guzmán i l'artista visual Eulàlia Valldosera.

Tal com ha detallat aquest dilluns el director general del Liceu, Valentí Oviedo, el pressupost de la temporada 2025-2026 del Liceu és de 58 milions d'euros, un 6,3% més que en el curs anterior. L'aportació de les administracions públiques arriba al 49% del pressupost, un 1% més que el 2024-2025: 11,8 milions del ministeri de Cultura, 11,6 milions de la Generalitat, 2,6 milions de l'Ajuntament de Barcelona i 1,8 milions de la Diputació de Barcelona.

L'increment de 3,5 milions respecte al curs anterior ve les administracions públiques (1 milió més de la Generalitat i 1 milió més del ministeri de Cultura), de la venda d'entrades (entre 700.000 i 800.000 euros més) i del mecenatge (700.000 euros més). La despesa artística serà de 19 milions d'euros (17,1 milions el 2024-2025), i la inversió en produccions arribarà als 1,8 milions, la més alta de la història del Liceu (el curs anterior va ser d'1,1 milions).

Cargando
No hay anuncios

"L'equilibri artístic i econòmic és fonamental per continuar creixent", ha dit Salvador Alemany, president del patronat de Liceu, que ha recordat que el teatre ha eliminat el deute històric i el de la pandèmia. "La cancel·lació del deute ens dona coixí per créixer, però l'oferta artística ha de tenir en compte tant el públic tradicional com el nou", ha afegit Alemany, que ha assegurat que el Liceu "està en un bon moment". També ha agraït les administracions públiques, que estan acompanyant el creixement del teatre.

Les 9 òperes de la temporada 2025-2026 del Liceu

'La guineueta astuta', de Leoš Janáček

Set funcions, del 20 al 30 de setembre

La temporada començarà amb La guineueta astuta (1924) dirigida escènicament per l'australià Barrie Kosky, corresponsable de la meravellosa Flauta màgica que es va representar al Liceu el 2016. Es tracta d'una coproducció del teatre de la Rambla i l'Òpera de Baviera. En el paper de guineueta, la soprano russa Elena Tsallagova, que s'estrenarà al Liceu. La funció del 20 de setembre servirà per celebrar el 25è aniversari d'El Petit Liceu.

Cargando
No hay anuncios

'Akhnaten', de Philip Glass

Set funcions del 16 d'octubre al 3 de novembre

El contratenor nord-americà Anthony Roth Constanzo i la mezzosoprano tunisianocanadenca Rihab Chaieb són Akhenaton i Nefertiti en l'òpera composta per Glass el 1983, culminació de la trilogia dedicada personatges històrics iniciada amb Einstein on the beach i Satyagraha (inspirada en Gandhi). El muntatge, produït per l'Òpera Nacional Anglesa i l'Òpera de Los Angeles, compta amb direcció escènica de Phelim McDermott i musical de Karen Kamensek. Serà la primera vegada que Akhnaten es representi a Barcelona.

'L’elisir d'amore', de Gaetano Donizetti

Quinze funcions, del 22 de novembre al 15 de desembre

El Liceu recupera el muntatge de L’elisir d'amore (1832) que va dirigir Mario Gas el 1983 al Teatre Grec i al Festival de Peralada. El paper d'Adina se'l repartiran Pretty Yende, Serena Sáenz i Marina Monzó; i el de Nemorino, Javier Camarena, Michael Spyres i Filipe Manu. I al fossat, Diego Matheuz.

'Tristan und Isolde', de Richard Wagner

Set funcions, del 12 al 31 de gener

La presència de la soprano noruega Lise Davidsen converteix Tristan und Isolde (1865) en una de les fites de la temporada. A més a més, és l'estrena d'una nova producció del Liceu amb direcció escènica de Bárbara Lluch, que repeteix al teatre de la Rambla després de La sonnambula, i la batuta de la finlandesa Susanna Mälkki. Un dels reptes de Lluch serà estar a l'altura de l'esplèndida posada en escena que en va fer Àlex Ollé per a l'Òpera de Lió i que es va veure al Liceu el 2017. Al costat de Davidsen hi haurà el tenor nord-americà Clay Hilley, tot un expert en el repertori wagnerià, que va compartir amb la cantant noruega el concert a propòsit del primer acte de Die Walküre que es va fer al Liceu el 28 de juny del 2024. En el segon repartiment, Tristany i Isolda seran el nord-americà Bryan Register i la russa Elena Pankratova. Curiosament, el paper de Brangäne l'interpretarà la sueca Iréne Theorin, que va ser Isolda en el muntatge d'Àlex Ollé. En conjunt, "un repartiment wagnerià èpic", segons el director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar.

Cargando
No hay anuncios

'La Gioconda', d'Amilcare Ponchielli

Onze funcions, del 16 de febrer al 2 de març

El Liceu i el Teatre de San Carlo de Nàpols comparteixen aquesta nova producció de La Gioconda (1876) que el 2024 van protagonitzar a la ciutat italiana Anna Netrebko i Jonas Kaufmann. A Barcelona, el paper de Gioconda l'alternaran la madrilenya Saoia Hernández i la bielorussa Ekaterina Semenchuk, i el d'Enzo Grimaldo se'l repartiran Michael Fabiano i Martin Muehle. La direcció escènica és del francès Romain Gilbert i l'orquestra la dirigirà l'israelià Daniel Oren.

'Manon Lescaut', de Giacomo Puccini

Sis funcions, del 17 de març a l'1 d'abril

En l'última temporada com a artista resident, Àlex Ollé porta al Liceu la lectura escènica de Manon Lescaut (1893) que va fer per a la Städtische Bühnen Frankfurt. A més a més, amb Josep Pons al fossat. El repartiment l'encapçalen la soprano lituana Asmik Grigorian, el tenor nord-americà Joshua Guerrero (que debuta al Liceu) i el baríton bielorús Iurii Samoilov.

Cargando
No hay anuncios

'Werther', de Jules Massenet

Deu funcions, del 2 al 17 de maig

Torna al Liceu el director d'escena alemany Christof Loy, que va inaugurar la temporada 2023-2024 amb una sensacional producció d'Eugene Onegin, de Txaikovski. Ara s'endinsa en Werther (1892) de la mà de la Scala de Milà i el Teatre dels Champs-Élysées, i amb direcció musical de l'hongarès Henrik Nánási. El tenor basc Xabier Anduaga i el nord-americà Matthew Polenzani alternaran el paper del malaguanyat heroi de Goethe. I la mezzosoprano alemanya Kristina Stanek i l'azerbaidjanesa Elmina Hasan el de Charlotte.

'Le nozze di Figaro', de Wolfgang A. Mozart

Catorze funcions, del 4 al 21 de juny

Marta Pazos va signar la magnífica direcció escènica de l'òpera Alexina B., de Raquel García-Tomás, que es va estrenar al Liceu el 2023. El teatre de la Rambla hi confia plenament, en la intel·ligència i sensibilitat artística de la creadora gallega, i li ha encarregat la direcció d'una nova producció de Le nozze di Figaro (1786). El doble repartiment inclou noms com Andrè Schuen, Samuel Hasselhorn, Sara Blanch, Anna Prohaska, Julia Lezhneva, Mercedes Gancedo, Konstantin Krimmel i Alejandro Baliñas.

Cargando
No hay anuncios

'Falstaff', de Giuseppe Verdi

Vuit funcions, del 9 al 19 de juliol

La temporada operística acabarà el juliol del 2026 amb Falstaff (1893), que arriba al Liceu en una producció del Teatre Real de Madrid dirigida pel francès Laurent Pelly. El paper principal l'interpretaran dos barítons italians: Ambrogio Maestri (que al novembre haurà fet de Doctor Dulcamara a L'elisir d'amore) i Luca Salsi. El repartiment també inclou Serena Sáenz, Daniela Barcellona, Carolina López, Santiago Ballerini i Igor Golovatenko. I la batuta la brandarà el mestre Josep Pons, que després de Falstaff s'acomiadarà de la direcció musical del Liceu dirigint la Simfonia núm. 8, ‘dels mil’, de Mahler, el 24 de juliol. "Inicio el final d'etapa. 14 anys són molts anys, i vull agrair al teatre la possibilitat d'haver tingut temps per desenvolupar la feina. Tot tenim data de caducitat, com els iogurts, i hem de saber llegir-la", ha explicat Pons, nomenat nou director de la Deutsche Radio Philharmonie. "Hem treballat per tenir bona salut a l'Orquestra del Liceu, i hem sabut atraure el millor talent d'una generació molt jove", ha afegit. Tanmateix, Josep Pons continuarà lligat al Liceu, potser com a "director emèrit", tal com ha suggerit Salvador Alemany.