Experts asseguren que l'IVAM va pagar un preu 10 vegades superior al de mercat per unes obres de Gerardo Rueda

Una comissió d'experts ha valorat una sèrie d'obres a instàncies de la Intervenció de la Generalitat Valenciana, que hauria trobat diferències entre el preu que es va pagar i el de mercat

Europa Press
22/06/2015

ValènciaL'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) no havia d'haver desemborsat més del 10% del que realment va pagar per diverses peces de l'autor Gerardo Rueda, segons l'informe de la Comissió de Donacions i Llegats, integrada pels professors de la Universitat Complutense de Madrid Jaime Brihuega i Javier Pérez Segura.

Aquest 18 de juny, la comissió va celebrar una reunió extraordinària després que la Intervenció de la Generalitat sol·licités valorar una sèrie d'obres pertanyents a la compra-donació de Gerardo Rueda –per la qual el museu va pagar 2,9 milions d'euros–, així com altres peces encara pendents de pagament.

Cargando
No hay anuncios

Es dóna la circumstància que la mateixa Intervenció de la Generalitat Valenciana ha detectat desfasaments –alguns de més d'un 1.500%– entre el que va pagar el museu durant l'etapa de l'anterior directora, Consuelo Císcar, per determinades obres d'art i el seu valor real de mercat.

Brihuega i Pérez Segura analitzen fins a vuit obres de l'adquisició a l'hereu de Gerardo Rueda. Destaquen les observacions que es fan de 'Gran relleu' (1995-1996), sobre la qual es fa constar que és "una còpia pòstuma i al mateix temps prova d'autor", una "relació" que els especialistes asseguren que no entenen bé.

Cargando
No hay anuncios

Asseguren que, vista la informació disponible sobre obres similars, "el preu de mercat per a peces d'aquest tipus no haguera de superar el 10% del que es va pagar en el seu moment". Aquesta mateixa apreciació, que implica que el museu podria haver desemborsat fins a 10 vegades més del valor de mercat, es fa en els casos de les obres 'Altamira' (1973, còpia pòstuma), 'Mural de construcció russa I' (1985, fosa del 2006), 'Polar II' (1979, fosa del 2007) i 'Sense títol' (1970, fosa de 2007).

Així mateix, xifra entre 4.000 i 8.000 euros el preu de mercat per a peces com ara 'Rotondo (rosa)' (1979), 'Bodegón de cerradura' (1979) i 'Bodegón olvidado' (1983). L'informe de la comissió adjunta un annex a la valoració de les obres de Roda amb els preus obtinguts en subhastes registrades per Artprice.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, s'inclou una valoració d'obres comprades per l'IVAM més recentment. D'aquest grup, únicament veu diferències entre els diners pagats i el valor de mercat en el bronze 'La búsqueda del legado' (2009) de Natividad Navalón, sobre el qual comenta que, per informacions recaptades en la galeria que representa a la creadora, obres del mateix període i tenint en compte les dimensions i material de la peça, "el preu adequat no haguera de superar el 60% del que en el seu moment es va pagar".

Imports "ajustats"

Cargando
No hay anuncios

Finalment, considera "correctes" o "ajustats" els imports –pendents de pagament, segons han apuntat a Europa Press fonts de la institució cultural– per les obres de Tania Blanco, 'Hummingbird song' (9.559 euros); de Daniel González, 'Niña con pelo a lo garçon' (25.000 euros) i 'Maternidad de rodillas' (4.000); i de Jorge Ballester, 'Retrato de Marcel Duchamp per R. Mutt en 1917' (12.100 euros).

Des de l'IVAM han subratllat que aquest document de la Comissió de Donacions ha sigut remès des del museu tant a la Intervenció General com a la conselleria de Cultura. "Amb aquesta informació, l'Institut Valencià d'Art Modern deixa en mans dels organismes competents les actuacions que corresponguen", recalca.