Cultura16/04/2011

Dënver porta a Barcelona la nova onada xilena

Marta Salicrú

El duo xilè Dënver, una de les últimes sensacions de l'escena pop independent hispanoamericana, va atraure l'atenció d'alguns mitjans arran de la seva retenció la setmana passada a l'aeroport madrileny de Barajas, primera parada d'una gira espanyola que dijous els va portar a Barcelona. Milton Mahan i Mariana Montenegro van haver de passar una nit a la sala de no admesos de l'aeroport perquè el personal de Barajas va considerar que els Dënver no venien a desenvolupar una activitat cultural o de promoció, que era el que els permetien els documents que portaven, sinó una activitat econòmica. Esclar, com denunciava el responsable de la Federación de Universos Pop, el segell que edita a Espanya el seu segon disc, Música, gramática, gimnasia (2010), els Dënver no són Lady Gaga, i quan un grup independent fa una gira internacional, amb prou feines pot cobrir despeses: el caixet que cobren i els aforaments per als quals toquen no els permeten enriquir-se, per molt que Dënver exhaurís les entrades per al seu debut a Barcelona, a la minúscula i subterrània sala Monasterio. Finalment, gràcies al sentit comú i a la mediació de l'ambaixada xilena a Espanya, els Dënver van poder entrar a l'estat per presentar el seu últim treball a Madrid, Pamplona, Múrcia, Barcelona i Sevilla.

Hi havia força expectació per sentir Dënver en directe. Música, gramática, gimnasia ha tingut força repercussió a la blogosfera afí a la música independent i ha conquerit els amants del pop electrònic i del pop de cambra, que el segon treball del duo combina en cançons especialment inspirades: un mínim de mitja dotzena dels onze temes que formen el disc fan diana. A més, Dënver forma part de l'anomenada new wave xilena que encapçala Javiera Mena, amb qui el duo comparteix productor i de qui el pròxim Primavera Sound es farà ressò.

Cargando
No hay anuncios

El format del concert, però, de "duo electropop", segons el mateix Milton Mahan, ja augurava que l'estrena de Dënver no podria estar a l'altura del disc. Cançons com el primer senzill, Lo que quieras , que compta amb arranjaments de corda, no podien lluir gaire només amb Mahan a la guitarra i Montenegro als teclats, tots dos alternant-se al micròfon i sobre bases pregravades. Però el petit fenomen fan que ha generat el disc va predisposar el públic a gaudir del concert tot i les limitacions, i els hits ballables Los adolescentes i Olas gigantes van fer moure la Monasterio, i el públic va cantar amb el duo Los bikers i Diane Keaton . Dënver va tancar el concert amb De explosiones y delitos , la bonus track de l'edició espanyola de Música, gramática, gimnasia , i van tocar també un parell de cançons del seu debut, Totoral (2008).

Va obrir Miquel Vilella, que va defensar el seu projecte The Mighty Fools i les cançons del seu àlbum, You're so good to me (2011), només amb veu, guitarra i entusiasme. Cal seguir-lo.