Arnau Tordera estrena un musical per als que odien i els que estimen la sardana
'Sardana Superstar' arriba a Barcelona amb sis funcions al Teatre Condal dins del festival Grec
BarcelonaL'univers artístic d'Arnau Tordera (Tona, 1986) no té aturador. El músic i compositor ha estat el primer a crear un espectacle de teatre musical vehiculat, des del principi fins al final, al voltant de la sardana. "Fins ara s'havien fet alguns experiments que incorporaven la cobla i la tenora, però aquesta és la primera obra dramàtica que utilitza aquests elements per vehicular tot l'espectacle", subratlla Tordera. Amb aquesta idea va concebre Sardana Superstar, que va estrenar-se a l'octubre a la Fira Mediterrània i que arriba al Teatre Condal de Barcelona del 2 al 6 de juliol dins del festival Grec.
"És un espectacle que recomano fervorosament als devots de la sardana, però també als qui l'odien. Descobriran que aquest odi és només fruit de la ignorància", assenyala Tordera. A l'escenari, el músic imagina un context futurista on un cataclisme mundial amenaça el planeta i l'única manera de salvar-se és aferrar-se a la cultura popular. "És la que té fonaments en els ancestres i, alhora, és permanentment present. La cultura popular sempre és moderna i vigent, no s'esgota mai", subratlla l'artista. En aquest món apocalíptic, Tordera hi fa desfilar una corrua diversa de personatges, com ara polítics, científics, filòsofs i ciutadans anònims. Tots ells estan interpretats per Maria Cirici, Mireia Lorente-Picó, Miquel Malirach i Pol Blancafort.
Sardanes històriques i multiplicitat d'estils
La Cobla Cani-Gó! de Torelló –en una formació reduïda de sis músics– posa la banda sonora de l'espectacle, que conté fragments de sardanes històriques i també peces d'altres estils. Un dels reptes de Tordera ha estat, de fet, idear la partitura partint del fet que l'interpretaria una cobla. Cada personatge, i fins i tot cada escena, té el seu embolcall musical. "Hi ha un personatge d'una secta amb una sonoritat simfònica misteriosa, dos aficionats als videojocs que encaixen amb un estil més pop, un altre personatge que associo al jazz. Cada escena m’ha obligat a generar una música molt identificativa per a cada moment, perquè l'espectacle viatja per llocs molt diversos", explica l'artista.
Aquest és el seu segon musical; el primer va ser Deixa't estar de romanços (2023), s'inspirava en l'imaginari popular català i es va representar a Vic i Girona, però no va arribar a Barcelona. "A l'hora de compondre sempre he estat un dramaturg musical, així que la meva evolució natural era anar cap aquí", diu Tordera, que també va ser l'autor de la música de l'òpera La gata perduda, que es va representar al Liceu. En aquesta ocasió li feia especial il·lusió posar colles sardanistes a l'escenari per reivindicar també "la seva perseverança per mantenir la sardana viva". Al Condal n'hi haurà cinc que convidaran el públic a ballar en aquesta "celebració col·lectiva" d'una de les danses més nostrades de Catalunya.