Música

L'Any Ricard Viñes comença amb Debussy i Ravel

Josep Pons dirigeix un concert dedicat al pianista lleidatà al Liceu

02/05/2025

BarcelonaRicard Viñes (Lleida, 1875 - Barcelona, 1943) i Maurice Ravel (Ciboure, 1875 - París, 1937) es van conèixer durant l’adolescència i, des dels primers anys a París, van compartir inquietuds artístiques i una gran afinitat personal. Quan un jove Ravel va escriure el Menuet antique (1895), Viñes va decidir estrenar-la el 1898, encetant així una trajectòria molt compromesa amb els nous llenguatges musicals. “Ravel no estava tan dotat per al piano i el van expulsar del conservatori, però gràcies a això vam guanyar un gran compositor”, relata el comissari de l’Any Viñes, Màrius Bernadó. Aquella estrena, a part de suposar el debut públic de Ravel, va consolidar Viñes com a impulsor incansable de la música moderna del segle XX.

Enguany, en el marc de l’Any Ricard Viñes i coincidint amb el 150è aniversari del naixement d’ambdós artistes, el Gran Teatre del Liceu programa aquest diumenge 4 de maig a les 17 h Una nit a París amb Debussy i Ravel, amb direcció de Josep Pons. És un concert que explora la riquesa expressiva de la música impressionista i ret homenatge a dos grans compositors de la música francesa i al pianista lleidatà. Protagonitzada per l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu, la vetllada també comptarà amb la participació del reconegut pianista Javier Perianes, el Cor del Liceu sota la direcció de Pablo Assante, i el Cor de la Polifònica de Puig-reig, dirigit per Emmanuel Niubó.

Cargando
No hay anuncios

Josep Pons apunta que “el programa del concert celebra el París del 1900”. El repertori el formen músiques nocturnes de Debussy i Ravel. Mentre que Debussy evoca la seva atmosfera onírica, Ravel és més formal, refinat i tímbric. La primera peça és el tríptic Nocturnes de Debussy, que inclou el tercer moviment Sirenes, cantat pel cor femení. Després sonarà el Concert per a piano en sol de Ravel, amb Perianes com a solista. “És una obra molt tardana de Ravel, dels anys 1929-1931, en un moment de conflicte amb Viñes, que no l’estrena”, explica Pons. Finalment, tancaran el vespre les suites I i II del ballet Daphnis et Chloé, també de Ravel, que ell mateix va anomenar “simfonia coreogràfica” i que va ser un encàrrec de l’empresari rus Diàguilev.

L’Any Ricard Viñes

“Ricard Viñes no va ser un creador o un compositor, sinó un intèrpret al servei dels creadors. I el que hem de reivindicar en un intèrpret és la seva memòria”, constata el comissari Bernadó. L’Any Viñes, que s’estendrà durant tot el 2025, neix amb la voluntat de valorar el llegat del músic i agent cultural. La prolífica carrera com a pianista de Viñes a París el va convertir en una figura clau de l’avantguarda artística i musical europea; tanmateix, la seva gran tasca de difusió del repertori pianístic contemporani de compositors com Debussy, Ravel, Falla, Satie o Mompou va transformar la música contemporània del seu temps. “Realment és l’artífex de la presentació al públic de la major part del nou llenguatge pianístic del segle XX”, reflexiona Bernadó. “Commemorem un gran artista lleidatà i català, però, sobretot, un gran artista universal”, afegeix Pons.

Cargando
No hay anuncios

El programa d’activitats s’articularà al voltant de la recerca, la conservació, la divulgació i la creació contemporània, amb el suport d’entitats nacionals i internacionals i l’Ajuntament de Lleida al capdavant. Per preservar la figura del pianista, es promourà la digitalització i catalogació de fons documentals, així com la restauració de materials de valor. En destaca la creació d’un portal de coneixement obert sobre el músic i l’edició del seu diari personal de més de 7.000 pàgines. El projecte també mobilitzarà intèrprets de renom i institucions d’aquí i de fora per fomentar el diàleg cultural. Es potenciarà la creació musical contemporània i s’organitzaran exposicions, concerts, conferències, edicions i accions educatives. En l'àmbit internacional, s’organitzaran actes a la New York Philharmonic de Nova York, a les fundacions Louis Vuitton i Maurice Ravel de París i a l’abadia de Fontfreda, a Narbona, entre altres. A més, es vol que el projecte tingui continuïtat més enllà del 2025.