Música

15.000 raons a favor d'Aitana al Palau Sant Jordi

La cantant de Sant Climent de Llobregat triomfa en el primer concert de la gira 11 Razones +

BarcelonaA la sortida del concert d'Aitana al Palau Sant Jordi, un pare i la filla caminen cap a l'avinguda de l'Estadi. És un quart de dotze de la nit de dissabte. "És una superestrella", diu el pare. La filla, de set o vuit anys, l'escolta amb la barreja d'excitació i cansament pròpia d'haver viscut una experiència molt intensa a aquelles hores. "Beyoncé també és una superestrella. I Madonna, la millor de totes", explica el pare, segurament mirant de posar un context per entendre ell l'eufòria col·lectiva que s'havia desfermat al Palau Sant Jordi.

Cargando
No hay anuncios

Entre les 15.000 persones que van anar al primer concert de la gira 11 Razones + de la cantant de Sant Climent de Llobregat, a les graderies hi havia pares, sobretot mares i tietes amb menors de 16 anys: l'article 53 del decret 112/2010 de la Generalitat diu que per entrar-hi cal una "autorització de mare, pare o tutor legal" i que han d'anar "acompanyants d’un adult responsable". Majoria femenina, en qualsevol cas. El gruix del públic de pista, però, eren adolescents i joves més grans de 16 anys. A moltes d'aquestes les esperaven els pares a la sortida, alguns amb el cotxe aturat en doble fila i provocant una retenció absurda a l'avinguda de l'Estadi que impedia la circulació dels autobusos de baixada.

Aitana 'featuring' el públic

Quan Aitana va publicar el disc 11 razones (2021) va ser criticada per incloure-hi massa col·laboracions. Alguns d'aquests featurings també van tenir aparicions estel·lars en la primera part de la gira que va passar pel Sant Jordi l'any passat, però ara Aitana s'ha estimat més tirar pel dret i comptar amb una única col·laboració de veritat: la del públic, que no va deixar de cantar durant una hora i mitja. Bé, només va haver-hi silenci quan va estrenar Otra vez i ella mateixa va dir que aquesta no la podrien cantar perquè, òbviament, encara no la coneixien. "Volia fer un regal a totes les persones que confien en mi", va anunciar abans d'interpretar una cançó sobre amors fugissers i amb versos com "Tu boca se siente tan fría..." Aitana remena molt repertori sobre desamors, desenganys i tristeses diverses, com la de = (Igual), la balada rock a un pas de l'air guitar composta pels colombians Andrés Tores i Mauricio Rengifo que sublima les contradiccions de l'amor. És interessant veure les cares dels pares quan per fi paren atenció al que canten les seves filles preadolescents; en dos minuts estan entomant el futur que pica a la porta familiar.

Cargando
No hay anuncios

Proximitat i sororitat

La nova gira d'Aitana és més una continuació que una novetat: un inici amb pinzellades de rock, unes quantes balades, una recta final amb pop d'ànima discotequera, a estones amb Dua Lipa com a mirall i a vegades amb el reggaeton com a patró rítmic però sense forçar la màquina, i la culminació en un bis que va obrir amb Vas a quedarte: "Veure com la canteu vosaltres és el més bonic que m'ha passat", va dir, satisfeta amb el featuring del públic. En directe l'acompanyen cinc músics (consignem-ho: tots cinc visibles a l'escenari) i vuit ballarins i ballarines. Les pantalles verticals mostren sobretot primers plans i plans de cos sencer de l'estrella, que aprofita la passarel·la que penetra a la pista per acostar-se al públic.

Cargando
No hay anuncios

Aitana treballa constantment la proximitat amb la gent. "Us aviso d'una tonteria. Em vaig fer un esquinç la setmana passada, però estic bé, eh, és només que no puc saltar gaire amb una cama", va informar com qui explica una confidència a una amiga. I guanyada la confiança, sap comunicar la importància de la sororitat quan presenta la balada Ni una más: "Sentia que havia d'escriure sobre una cosa que ens estava passant a nosaltres com a dones [...]. Calia escriure sobre la desigualtat. Sento que és la cançó més important de totes les que tinc". Crea el clima emocional perquè la resposta del públic sigui encara més intensa.

Es mostra emocionada, però més serena que al primer Palau Sant Jordi de 2019. Ara, als 23 anys, és molt més conscient del triomf aconseguit des que va passar per OT. És sofisticada però sense el posat inabastable de les dives, i aquí rau bona part del seu èxit: és algú amb qui vols identificar-te, no algú que simplement vols admirar. Artísticament, té un gran actiu en la veu, cada vegada més centrada i menys pirotècnica. La veu salva balades musicalment impersonals com Con la miel en los labios i peces rockeres condemnades a desaparèixer del repertori en pròximes gires com ÷ (Dividido), i enlaira notables himnes de discoteca com Quieres, Mariposas i En el coche, on la rima amb "noche" no esguerra les ganes de ballar. Superestrella? Al Palau Sant Jordi va tenir 15.000 raons a favor.