Balears22/05/2015

Som un trasto, però què em passa?

Cada nin o nina té les seves preferències i també un potencial diferent, no a tots els van bé les mateixes coses

Araceli Salas

Educadora i psicomotricistaArriba l’estiu, moltes famílies estan en aquests moments organitzant les activitats dels seus fills: tallers, cursos, campaments, etc. En moltes ocasions se cerquen activitats que siguin lúdiques o relacionades amb l’esport, perquè puguin desconnectar, socialitzar-se, aprendre i divertir-se alhora.

Cada nin o nina té les seves preferències i també un potencial diferent, no a tots els van bé les mateixes coses. En ocasions, aquests cursos o tallers abasten diferents àrees o temàtiques i moltes estan relacionades amb el món de l’esport o amb activitats artístiques. És convenient poder transmetre la informació relacionada amb tot el que envolta els nostres fills als adults que s’hi han de relacionar i que pot ser que no hi hagin tingut contacte fins a aquest moment.

Normalment parlam de les notes, del comportament, d’al·lèrgies, d’alimentació, de gustos, etc., però què passa quan el nostre fill o filla no és gaire hàbil o àgil en l’esport, en les manualitats o poc autònom a l’hora de vestir-se, preparar motxilles i planificar tasques?

Habilitat motriu

Cargando
No hay anuncios

És cert que no tots i totes han de destacar en aquestes àrees i tampoc tots han d’apassionar-se pels esports i que això no significa tenir cap dificultat, però quan realment hem d’estar atents és quan aquesta falta d’habilitat motriu afecta el dia a dia a casa, en el col·legi o en diferents activitats fora del centre escolar.

M’agradaria compartir amb tots vosaltres una carta d’un nin, en la qual ens explica com se sent i com viu el seu dia a dia a casa i en el col·legi.

“Hola, el meu nom és Daniel i tenc 8 anys. Us vull explicar coses que em passen tots els dies.

Als matins m’aixec molt content, però quan he de vestir-me per anar a l’escola començ a posar-me una mica nerviós: moltes vegades em pos el jersei a l’inrevés i no me n’adon; posar-me els mitjons no m’agrada gens i he demanat a la mamà que no em compri sabates amb cordons perquè encara no entenc com es fermen i sempre port els cordons desfermats… M’estim més les sabates amb velcro. Quan berén, molta vegades em tac i he de tornar a canviar-me de roba; ara berén amb el pijama i després em vestesc així ens va millor i no perd tant el temps. M’agrada que em preparin el tassó de llet perquè a mi em sembla difícil posar la llet en el tassó i que no n’hi hagi pertot… A casa s’enfaden perquè moltes vegades em cau el plat o el sucre i em diuen que som un despistat i que no m’hi fix quan faig les coses.

Cargando
No hay anuncios

M’agrada molt anar a l’escola sobretot perquè tenc molts amics i m’encanta jugar, tenc una gran imaginació i al pati m’ho pas molt bé, però m’estim més no jugar als jocs d’equip, perquè em costa molt seguir el ritme dels meus amics quan juguen a futbol o a bàsquet… Veig que no som bo i em sent millor amb altres activitats.

A classe m’agrada molt l’assignatura de matemàtiques i d’anglès, però si he d’escriure molt, ho pas fatal perquè se’m cansa la mà i em fa mal… La meva lletra no és gaire bonica i de vegades em diuen que no entenen el que escric, però a mi em passa el mateix. A vegades, quan arrib a casa i he de posar-me a estudiar, no entenc moltes de les paraules que jo mateix escric i em fa molta ràbia, em sent trist i he de demanar ajuda a la meva mare o al meu pare. Moltes vegades, la veritat és que em fa vergonya no poder entendre el que jo mateix he escrit i la meva lletra sembla d’un nin petit… Quina ràbia!!! El que sí que m’agrada és escriure amb l’ordinador, és molt més fàcil per a mi i no he d’estar esborrant tot el temps. M’agradaria molt poder escriure a l’escola amb l’ordinador.

A classe de plàstica som un veritable desastre, no sé per què em fan mal moltes vegades la panxa i el cap… No ho pas bé, i veig que als meus amics els agrada i que es diverteixen i no entenc per què a mi se’m fa tan difícil retallar, dibuixar, aferrar o construir coses… Em pos molt nerviós i em sent malament, solament tenc ganes que acabi l’hora i poder fer una altra cosa.

A mi el que m’agrada molt és cantar i diuen que ho faig molt bé, m’encanta la música i veure vídeos a Youtube; també m’agrada anar d’excursió i cuinar postres a casa. Crec que de gran seré cantant o cuiner”.

Cargando
No hay anuncios

Dispràxia

Daniel té dispràxia, una dificultat que es caracteritza per una alteració en la capacitat de planificar i dur a terme tasques d’ordre motriu. Es dóna més en nins que en nines i no té res a veure amb una capacitat intel·lectual inferior. Les recerques apunten al fet que es tracta d’un trastorn d’origen neurobiològic. Hem de tenir en compte que no n’existeixen dos casos idèntics i que hi ha diferents graus d’afectació. Vulgarment se’ls coneix com a infants molt trastos o poc traçuts, però el que realment els passa és que els costa coordinar els moviments i solen presentar algunes dificultats en les funcions executives (atenció, memòria, inhibició i planificació).

En l’àmbit familiar hem de ser conscients que necessitaran molt més temps per dur a terme diferents tasques com vestir-se, rentar-se, organitzar les seves coses, etc., i que no s’ha de confondre amb desinterès o peresa. Cal reconèixer que trobar-se en tants d’espais i moments diferents (classe, pati, casa, taller, campament…) amb coses que no els surten gaire bé o que se’ls fa impossible realitzar sense un gran sobreesforç pot afectar la seva autoestima.

Adaptació metodològica

Cargando
No hay anuncios

En l’àmbit educatiu s’hauran de valorar totes les dificultats que presenta l’alumne i elaborar una adaptació metodològica o d’accés que li permeti poder avançar en igualtat d’oportunitats i segons les seves necessitats.

Daniel aquest estiu se’n va una setmana de campament, vol gaudir com la resta i poder triar tallers en els quals pugui destacar o simplement passar-s’ho bé, gaudir, jugar… com qualsevol altre infant.

Recomanació:

‘Entender la dispraxia’

Cargando
No hay anuncios

Per Erica Patino.