Els drets digitals de la infància

La Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets dels Infants ja té trenta-quatre anys. Necessitaria uns quants canvis. Però serà millor no intentar-ho. En molts països encara és paper mullat i molts del nostre entorn, més o menys complidors, acaben d’acceptar que es poden bombardejar i matar infants si és com a odi i revenja entre adults. Així és que millor no tocar-la. 

Tanmateix, sí que estem obligats a fer una lectura i una aplicació que tingui a veure amb el món actual i no amb el del 1989, quan va ser aprovada. Com que bona part de les transformacions socials tenen a veure amb l’univers digital, proposo fer una lectura dels seus drets i les seves vides en aquest territori. O, dit d’una altra manera, parlar dels drets digitals de la infància.

Cargando
No hay anuncios

Malgrat que la lectura i l’aplicació que fem de la Convenció sempre és proteccionista, es tracta d’un text fonamentalment proactiu: garanteix que els infants (0-18 anys) poden ser subjectes actius que exerceixen els seus drets; obliga els estats a garantir que tinguin una infància i una adolescència actives i sense mancances. Els canvis permanents i accelerats relacionats amb la societat digital suposen canvis en la condició humana i canvis en els processos d'humanització (en el desenvolupament de la infància i l’adolescència), i són aquests canvis en els quals cal pensar. 

En bona part, els infants i adolescents ja no raonen igual que abans; construeixen identitats amb mecanismes diferents i poden editar-les; són entre iguals, però les comunitats de relacions poden tenir altres dimensions; viuen immersos en informacions plens de dubtes sobre la veritat; imaginen amb colors desconeguts... I té poc sentit enyorar un passat (que també era producte d’unes condicions socials), continuar preocupant-nos de la infància amb la simple lògica protectora de sempre, intentant que no s’espatllin. 

Cargando
No hay anuncios

Si tinguéssim una nova Convenció, aquesta hauria de reconèixer el seu dret a no estar sols en el procés de descobrir activament la realitat. Garantir que tenen al costat persones adultes, que no renuncien a educar i a construir la condició humana amb noves formes, en nous contextos. Persones adultes que, malgrat els seus desconcerts davant el món, miren de no desconcertar la infància, descobreixen els canvis i miren d’aportar respostes per viure.

Fent l’exercici de redactar un annex a la Convenció, proposo concretar la dimensió digital en sis drets (tot garantint que els recursos per a l’accés i les condicions de vida que en permeten els usos estan a l'abast de tots els infants):

Cargando
No hay anuncios
  • Els infants tenen dret a no estar obligats pels seus adults a ser analògics, a desenvolupar-se en els territoris digitals i, també, a poder fruir de dimensions no digitals de la vida.
  • Els infants tenen dret a descobrir el món (el món digital) en companyia. Tenen dret que els adults estiguin disponibles per suggerir criteris en el caminar, comprovar que hi ha camins que no porten enlloc i fer balanç dels seus descobriments. 
  • Els infants tenen dret a adquirir les competències que permeten navegar sense risc de naufragi. Tenen dret a descobrir usos diversos, fer servir la tecnologia per aprendre i aconseguir la capacitat per adaptar-se als canvis permanents.
  • Els infants tenen dret a pensar, crear, expressar-se, divulgar en les dimensions digitals. Tenen dret a no ser censurats pels adults, perquè tenen dret a ser educats per descobrir els valors.
  • Els infants tenen dret a conviure o descobrir el món en companyia dels seus iguals, també en la dimensió virtual. Tenen dret que les comunitats virtuals siguin comunitats. Tenen dret a aprendre ciutadania també en digital. Tenen dret a aprendre a ser com els altres sense que els altres els imposin com han de ser. Tenen dret a construir-se de manera que, quan acabin signant la seva vida, aquesta també pugui tenir signatura digital.
  • Els infants tenen dret a no ser comprats, manipulats, fidelitzats pel mercat digital. Tenen dret que els poders econòmics no els considerin potencials consumidors. Tenen dret a descobrir (algú que els ajudi a descobrir-les) les intencions que hi ha darrere dels productes digitals. Tenen dret que el seu disseny no estigui pensat per fer que en depenguin i hi quedin atrapats. Tenen dret al fet que no apareguin intromissions problemàtiques al navegar, jugar o comunicar-se. Tenen dret a un horitzó sense publicitats.

El problema de la infància i l’adolescència actuals no és la tecnologia, sinó un món adult deshumanitzat, que vol controlar el seu accés a la tecnologia per no resoldre la complicada qüestió de com s'educa en una vida plena de tecnologia.