Opinió10/04/2014

Com destrossar una bona cançó

Joan Miquel Oliver

+ Has fet una cançó ben maca. Si funciona només amb guitarra i veu, no et compliquis: és el moment d'encetar la teva carrera en solitari. Tocaràs acompanyat del teu instrument en teatres, què més vols? Bons horaris, vida sana, poc soroll, públic familiar i feina el diumenge a la tarda... però tu en vols més, ja ho sabíem: bateria, teclats analògics, baix amb distorsió i un llarg etcètera de màquines estrepitoses que acabaran per soterrar del tot la teva pobra cançoneta. Hauràs de tocar-la en una festa amb una guitarra polsegosa, després d'haver venut milers de discos, perquè algú pugui apreciar que era bonica i que tens una veu dolça.

+ Toca la cançó una vegada. Què necessita? Primer de tot, una rítmica. Imagina't on anirien el bombo i la caixa. Alguns accents del ritme de la guitarra han de coincidir amb el de la bateria i d'altres no, no et limitis a copiar amb la bateria el ritme que fa la guitarra, és molt millor si busques que es complementin. D'això se'n diu contrapunt i s'ha de tenir molt en compte, hi guanyaràs en claredat i gràcia. Al rock tothom va a pinyó, tothom pega allà mateix, malament, busca amb la melodia, la guitarra i la bateria que sonin sis o set corxeres de les vuit que té un compàs de quatre per quatre. Si la jugada rítmica és bona ja tens la meitat de la feina feta.

Cargando
No hay anuncios

+ El segon element a tenir en compte són les tessitures. En una orquestra tot això està perfectament definit. Els contrabaixos fan les notes més greus, els violoncels els doblen una octava alta, a la part central hi ha clarinets, fagots, oboès, flautes i trompes, i els violins toquen les parts més agudes. Hi ha un fotimer d'instruments, però si t'hi fixes un poc podràs apreciar que es van alternant, primer un i després l'altre, a una distància d'una tercera perquè quan se solapen harmonitzin bé. Tot això que sembla complicadíssim es redueix només a quatre veus que es corresponen a les quatre veus humanes: baríton, tenor, contralt i soprano. Al nostre món, la veu més greu la fa el baix; l'aguda, la corda prima de la guitarra; només te'n falten dues i una és la melodia de la lletra, o sigui que ja quasi ho tens. Agafa el baix i la guitarra, semblen molt diferents però en realitat els separa només una octava. Aquests dos instruments sumats inclouen totes les notes que poden arribar a sonar, només es tracta que els quatre o cinc membres de la banda us repartiu l'espai sonor i rítmic sense que us feu nosa.