06/02/2022

Qui busca recursos per als ‘streamers’ en català?

Un dels avantatges de TikTok, des de l’òptica catalana, és que l’algoritme té un punt de mico armat amb una escopeta. De tant en tant selecciona el vídeo d’un creador i el posa a la pàginaFor you, que veuen milions i milions d’usuaris arreu del món. Això permet guanyar seguidors molt ràpidament, la qual cosa ha afavorit que en aquesta xarxa hi hagi uns quants perfils en català, des de l’humor absurd de walter_capdevila o en long_lixue fins a les guerrilleres lingüístiques de @canputades, que sumen desenes de milers de seguidors. Triomfen perquè són propers i genuïns. I, a diferència d’Instagram i el seu reialme del filtre embellidor, a TikTok es valora justament el contrari: ser al màxim de natural i autèntic. També a YouTube hi ha una escena en català interessant, amb Juliana Canet, Laura Grau o Mockudrames com a noms destacats.

A partir d’aquí, des del poder públic s’ha d’estudiar si s’intervé en aquest àmbit o es deixa de la mà de Déu. Tenim mecanismes d’ajut per a la indústria audiovisual, però no per a aquestes iniciatives que es fan des de la més estricta solitud. I, potser, l’aportació que es podria fer seria precisament aquesta: dotar d’estructura. Múscul i coixí.

Cargando
No hay anuncios

Les marques estan invertint cada cop més en influencers i celebritats a les xarxes. En el cas dels que s’expressen en català, la demografia els juga en contra i és difícil que els prenguin en consideració les empreses que assumeixen el rol de mànagers de streamers en castellà o d’altres llengües. És difícil que un streamer en català tingui prou audiència per disposar d’un comercial perquè li busqui la publicitat. Però tal volta es podria plantejar una agència (o departament) que treballés per la captació de recursos per al conjunt de creadors. Els que conec, si no tenen més col·laboracions amb marques és, senzillament, perquè no saben com posar-s’hi. Han entrat en aquest món perquè els agrada fer vídeos, així que deixem que es concentrin en fer això, que és el que saben fer, mentre algú especialitzat es dedica a munyir el mercat.

Qui hauria d’assumir aquest departament? La Corporació seria una candidata ideal, perquè té l’estructura de gestió i comercial ja muntada i, a més, eines de promoció de primer nivell. El benefici per a la televisió és obvi: a un cost molt baix, podria tenir la seva Masia, tot i que cal vigilar, perquè la pesca acrítica de talent a les xarxes no sempre encaixa bé en els esquemes dels mitjans tradicionals. I, de retruc, TV3 podria començar a recuperar els espectadors joves que ha deixat anar en els últims anys.