13/10/2016

Xavier Lloveras: “Tant el cotxe com el piano t’obliguen a centrar la ment en més d’una cosa a la vegada”

Amb només tres anys, Xavier Lloveras ja demostrava una extraordinària destresa al volant quan el seu pare el portava a les pistes de karts. Avui, amb 16 anys, el pilot gironí és una de les grans promeses de l’automobilisme espanyol. Després d’haver acumulat nombrosos títols en les competicions estatals i internacionals de kàrting, aquest any ha debutat a la Fórmula 4, la categoria dels joves pilots que fan el salt als monoplaces. A dos curses d’acabar el Campionat d’Espanya de F-4, Lloveras ocupa el segon lloc de la classificació i és l’únic capaç de fer ombra al líder, l’holandès Richard Verschoor. A casa, al circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló, Lloveras va viure fa dues setmanes una de les pitjors contrarietats que pot encaixar un pilot (no poder arrencar el cotxe a la línia de sortida), però també l’alegria més gran, la victòria.

A Montmeló vas passar en poques hores de l’infern al cel. Què va passar?

A la primera cursa, la del matí, quan em disposava a arrencar el motor, van activar-se els extintors, no en sabem encara el motiu, i per raons de seguretat no em van deixar sortir. Va ser molt frustrant perquè era segon a la graella de sortida i perquè corria a casa. En un primer moment em vaig quedar en estat de xoc i només pensava en els errors que podria cometre a la cursa de la tarda. Però de seguida em vaig refer i em vaig proposar donar-ho tot. I vaig guanyar. Va ser molt emocionant aquella victòria perquè hi havia la meva família i amics, perquè era al Circuit de Catalunya i perquè vaig guanyar el líder del campionat.

Cargando
No hay anuncios

¿Aquesta victòria et dóna confiança per encarar les dues curses que queden del Campionat d’Espanya de F-4?

Sí. Em va apujar l’autoestima i encararé millor les curses de Madrid i de Jerez de la Frontera. És difícil prendre el lideratge a Verschoor, però sí que tinc a l’abast el títol de subcampió.

Cargando
No hay anuncios

¿Un any al campionat de F-4 és suficient? ¿Penses en categories superiors?

A la F-4 ja ho he après tot, i el meu objectiu és passar, la temporada vinent, a la Fórmula 3 o la Fórmula Renault 2.0. El problema és que calen molts diners. Participar en un campionat pot costar entre 150.000 i 300.000 euros perquè, a més de tenir un bon cotxe, cal pagar l’equip que t’acompanya, els mecànics, els enginyers, la carpa, l’allotjament... Sense ajuts i patrocinadors és impossible.

Cargando
No hay anuncios

En tens, d’ajuts?

Pocs. Aquesta temporada, alguna ajuda de la Federació Catalana d’Automobilisme. A més, he pogut participar al Campionat de F-4 del Nord-est d’Europa perquè necessitaven que hi participés un pilot espanyol i m’ho van posar fàcil econòmicament. Ara, però, per no veure’m obligat a abandonar aquest món i poder continuar en categories superiors, em caldria el suport d’algun patrocinador. M’agradaria que alguna empresa catalana apostés per mi. L’empresa pot recuperar en deduccions fiscals fins al 50% del que inverteix, però tot i així costa que es faci això aquí. En canvi, hi ha corredors finlandesos que tenen fins a 50 patrocinadors!

Cargando
No hay anuncios

En alguna ocasió has lamentat que et sents discriminat per ser català.

Penso que pel fet de ser català et miren més amb lupa, en aquest esport i en d’altres. En el meu cas, els comissaris m’han penalitzat quan no ho havien d’haver fet. També he patit discriminació en aspectes protocol·laris, com en una cursa en què vaig quedar segon i, a l’hora de donar-me el trofeu, el representant de la Federació Espanyola d’Automobilisme va marxar i me’l va haver d’entregar una altra persona. Jo trauria l’estelada quan guanyo, però no m’atreveixo ni a treure la senyera, com sí que vaig fer a Montmeló, perquè em sentia a casa.

Cargando
No hay anuncios

L’automobilisme et roba moltes hores, però no has deixat els estudis ni el piano. ¿No són dues activitats oposades, el piano i les curses?

No he tingut mai la temptació de deixar els estudis, tot i que em veig obligat a fer classes extra de repàs per compensar els dies que falto a classe. Pel que fa al piano, estic a quart curs de grau professional i m’exigeix molta dedicació, però ho faig molt de gust perquè m’ajuda a desconnectar. Sí que semblen coses molt diferents, el piano i els cotxes, però no ho són. Mentalment, t’obliguen a controlar més d’una cosa a la vegada. Amb el piano has de llegir la partitura i tocar. Al circuit, mires la pista i controles el volant.

¿A una velocitat de fins a 240 km per hora no has tingut cap moment de pànic?

Mai. Corro des dels tres anys. Conduir per a mi és com caminar.