31/07/2017

‘El roig i el negre’

“Són la pàtria del badall i del pensament trist”, diu Julien Sorel de la bona societat parisenca de la França de la Restauració. I, malgrat això, Sorel, el protagonista d’ El roig i el negre, es deleix per ser admès entre aquells que detesta.

L’obra de Stendhal, el clàssic dels clàssics, per al meu gust, és la novel·la completa: una gran història d’amor, una crònica del 1830 -tal com subtitula l’autor-, un retrat sociològic d’una França en crisi i una radiografia dels sentiments humans: el roig, la passió, i el negre, la mort. Stendhal juga hàbilment amb tots aquests elements i aconsegueix que el lector només tingui desig de llegir més i més. Els girs que fa la història són imprevisibles, el desenllaç mai és l’esperat. Stendhal ens agafa pel canell a les primeres pàgines i ja no ens deixarà anar fins al final.

Cargando
No hay anuncios

Julien Sorel és un jove provincià ambiciós, hipòcrita, enamoradís i, en ocasions, immadur. Viu entre el fàstic que li produeix l’alta societat i les ànsies d’introduir-s’hi. L’autor ens convida a reflexionar, a través d’aquest protagonista, sobre la conveniència de la sinceritat.

Els amors de Sorel -primer Madame de Rênal, després Mathilde- són exaltats i romàntics, però sempre s’hi barreja una veta d’ambició que ens en dificulta la percepció i posa en qüestió l’autenticitat d’aquests amors.

Cargando
No hay anuncios

No cal dir, finalment, que El roig i el negre és una lectura idònia per als temps que vivim, en què la vanitat, l’ambició, el materialisme i l’avorriment estan tant o més a l’ordre del dia que en aquella França del XIX.

Només us puc dir una cosa: si aquest estiu llegiu El roig i el negre hauran de passar moltes setmanes, potser mesos, perquè us oblideu de Julien Sorel.