24/09/2016

No apte per a idealistes

PASSAT. Hem malparlat tant de la vella política -la de CiU i el PSC- que ens hem oblidat d’alguna de les seves coses bones. Després de la Transició, aquesta vella política (que, aleshores, encara era nova) va considerar que havia assolit els seus objectius i es va gronxar en la gestió, l’escepticisme il·lustrat i -ocasionalment- la corrupció. Convergents i socialistes s’odiaven més o menys, però parlaven de tot el que calia parlar, perquè tenien molt sentit pràctic i pocs anatemes. Al cap i a la fi, uns i altres, en diversos graus, havien patit el franquisme. Es repartien espai públic, hegemonia, univers simbòlic, amb la mateixa elegància amb què es distribuïen els llocs de conseller a les caixes d’estalvis. Tot això es devia a una resignada absència d’horitzons: s’havia arribat a una conjuntura estable i pròspera, i el bipartidisme català, atent al batec del carrer, no tenia pressa ni a construir una pàtria ni a modelar un home nou.

IDEALS. Però van passar els anys. Els embats de la crisi i els excessos dels corruptes van fer entrar en crisi el vell bipartidisme funcional, i van impulsar la creació d’un nou terreny de joc, bàsicament caracteritzat per l’idealisme, amb els seus prejudicis i les seves urgències. La nova política és cridanera i apostòlica, com escau al perfil de l’actual societat catalana, tan tensionada i òrfena de respostes. L’independentisme, per molt transversal que intenti ser, és un moviment de forta base emocional. I el colauisme, animat per un esperit de reparació històrica (s’hi refugien tots els orfes de l’hegemonia del vell PSUC), va encara més enllà: no porta al cor un programa, sinó un món nou, com deia Durruti; i desplega una arquitectura moral que necessita reivindicar sense descans. Per això cap engruna de la gestió d’Ada Colau es pot explicar sense la seva funció propagandística.

Cargando
No hay anuncios

REALITAT. En resum, gràcies a la nova política, la societat catalana viu en una fase d’excitació constant, d’aquelles que només se suporten a l’adolescència. De vegades, com en la recent batalleta dels pregons de la Mercè, o en la calorada de l’exposició de símbols franquistes davant del Born, la lluita per l’hegemonia entre els dos idealismes esdevé barroera i grotesca, invasiva o excloent. Però a peu de carrer no es viu ni al 1714, ni al 1939, ni al 1980. Les fronteres mentals, si n’hi ha, són poroses. Som molt més país, i molt més persones, del que pot semblar donant una ullada al Twitter, aquest gran Cafarnaüm dels idealistes exaltats.

El problema és que, mentre uns i altres es barallen per qui té raó o -encara pitjor- per qui parla l’últim, el país cau a trossos. I no importarà que existeixi un diagnòstic compartit -la migradesa de les eines, l’hostilitat d’un Estat impropi- si després qualsevol entesa estratègica ens fa nosa, i si els que volen canviar-ho tot esdevenen còmplices de l’immobilisme més estèril. Per confirmar-ho, n’hi ha prou parant l’orella, i comprovant que el so de fons d’aquesta batalla entre idealistes és una rialleta sardònica que ve de Madrid.