Misc23/11/2014

La mort de la política cultural a Espanya

i
Xavier Marcé

James Carville, cap d’estratègia electoral de Bill Clinton en aquelles eleccions nord-americanes del 1992 en les quals s’enfrontava a un aparentment imbatible George Bush, va dissenyar una frase que el temps ha convertit en mítica: “És l’economia, estúpid”. La frase assenyala la dificultat que tenen molts governants per entendre els canvis profunds que afecten una àrea important de la seva gestió, malgrat que hi treballin amb normalitat i de manera quotidiana.

Jordi Savall i Colita, guardonats respectivament amb el Premio Nacional de música i el de fotografia, han renunciat al guardó amb un crit similar: “És la cultura, estúpid”. Això, dit al senyor José Ignacio Wert, no té res d’especial, però cridat de viva veu contra el secretari de Cultura, José María Lasalle, home cultivat i de contundent pensament liberal, esdevé d’especial rellevància.

Cargando
No hay anuncios

Que el ministeri d’Educació i Cultura ha perdut els papers ho sap tothom. Ho demostra la manca de valentia política per enfrontar-se públicament al ministre Montoro amb motiu de la pujada de l’IVA cultural, i ho demostra la incapacitat per consensuar la llei de propietat intel·lectual i per tirar endavant la de mecenatge i desgravacions fiscals per a la cultura. Per poc que observem la progressiva degradació dels criteris mínims que orienten les polítiques culturals en el conjunt dels països europeus, és fàcil posar en dubte l’existència d’una política cultural a Espanya.

Però el problema de la política cultural espanyola no és únicament la manca de recursos i l’escassa competència política per aguantar els embats d’Hisenda. El problema greu és la incapacitat per entendre el paper de la cultura en el món actual.

Cargando
No hay anuncios

Primera qüestió: el ministeri no esdevé un prescriptor polític capaç d’imposar uns serveis culturals mínims per al conjunt dels ciutadans en el marc de les funcions de cada comunitat autònoma i de cada municipi.

Segona qüestió: el ministeri no socialitza territorialment el patrimoni de l’Estat en matèria artística o museística.

Cargando
No hay anuncios

Tercera qüestió: el ministeri no edifica un discurs sobre la diversitat cultural i lingüística de l’Estat. Al contrari, s’autoimposa un discurs d’hegemonia cultural que relega la diversitat a l’estatus de perifèria cultural.

Quarta qüestió: les indústries creatives i culturals són relegades a una subdirecció que compagina la seva tasca amb la de promoció de la cooperació -les fundacions i la cultura sense ànim de lucre.

Cargando
No hay anuncios

Cinquena qüestió: el ministeri no lidera -malgrat que hi participa- cap de les múltiples agències que l’Estat destina a la promoció internacional de la cultura espanyola.

Una secretaria d’estat dedicada a administrar unitats públiques de conservació i producció de continguts culturals (museus, teatres i auditoris nacionals), a repartir subvencions cada cop més minses i a representar el país en esdeveniments internacionals organitzats per tercers no és el que s’espera d’un estat modern del segle XXI.

Cargando
No hay anuncios

La manca de prestigi i eficiència de les polítiques culturals a Espanya és la conseqüència directa d’un oblit lamentable, intencionat o no, que s’estén al llarg de molts govern autònoms (amb competència plena en matèria cultural) de manera alarmant: el paper que la cultura ha tingut en la construcció del model societari europeu. La regeneració de la democràcia serà possible gràcies a l’èxit del model educatiu i cultural europeu.

Arreglar la descomposició creixent del sistema cultural espanyol costarà molts diners públics i una voluntat política ferma i decidida. I caldrà fer-ho inevitablement, perquè ningú ha construït un model alternatiu a les tradicionals polítiques d’intervenció pública que permeti desenvolupar un model cultural liberal, qüestionable però possible, que persegueixi objectius similars a partir de la -pretesa- eficàcia més gran dels mercats.

Observem la desertització de molts teatres municipals, la congelació de la producció cinematogràfica, la minsa presència internacional de la indústria cultural espanyola o la retirada de fons per a creadors i agitadors socioculturals. Voluntàriament o no, tot això converteix les infraestructures de la cultura (construïdes extensament al llarg dels anys 80 i 90) en aparadors de continguts semiprofessionals o en inevitables cementiris d’elefants.