CELOBERT
Misc06/02/2020

Modest Urgell

i
Toni Sala

FINS ARA FA UN MES es va poder veure al Museu Van Gogh d’Amsterdam l’exposició Jean-François Millet: sembrant les llavors de l’art modern, una mostra sobre la increïble influència que va arribar a tenir Millet en l’obra de Van Gogh, Munch, Monet o Dalí. A l’exposició, plena de crepuscles, segurament hi devien faltar les pintures de Modest Urgell, i és una gran llàstima, perquè L’Àngelus no va fascinar-lo pas menys que al mateix Dalí.

Tots dos tenien un caràcter obsessiu i Urgell, a més, en presumia. Va pintar mil vegades el mateix crepuscle per demostrar que no pots banyar-t’hi dos cops, per més que el pintis i el repintis com fa cada dia la natura. Al final de la seva vida, Urgell recordava que, quan tenia vuit anys, una gitaneta va agafar-li la mà i va dir-li la bonaventura: “ Tu vivirás de una hora, resalao, y esa hora será el atardecer ”. I així va ser, va viure de l’hora crepuscular del quadre de Millet. Després de molta misèria, el seu primer èxit va ser una medalla a Madrid l’any 1876 per una pintura de títol tan milletià com El toque de oración. El quadre es va fer molt famós i va marcar-li el camí cap a l’èxit. A El murciélago. Memorias de una patum, Urgell hi versiona i adapta en un dibuix L’Àngelus de Millet. Afegeix darrere la parella de pagesos un ratpenat i hi escriu que “ un ángelus o toque de oración se encuentra en todas partes al brillar las primeras estrellas ”.

Cargando
No hay anuncios

Urgell va romantitzar el realisme de Millet, va transportar la religiositat dels personatges i així va poder treure les figures i reduir la presència humana al mínim, per tal que fos el nostre esperit, que omplís la pintura. Havia fet d’actor, de director d’escena i d’autor teatral, les seves pintures són decorats wagnerians, tendeixen a l’abstracció i t’embolcallen com les grans pintures ambientals del vint, com Rothko, Pollock o Miró.

L’exposició de Modest Urgell que aquests dies pot veure’s al Museu d’Art de Girona es tanca mostrant la influència que va tenir sobre Miró, Dalí, Rusiñol o Anglada-Camarasa. La fecunditat d’Urgell no m’estranya, els seus colors són com una placenta de pintura. Un dels quadres més impressionants de l’exposició és el petit Ball de gegants de nit pintat a Olot, que sembla la baula entre un retaule gòtic i una pintura d’Anglada-Camarasa. El gòtic romàntic, l’atmosfera de la ruïna catalana, la solitud fantasmagòrica i orgànica, el drama íntim i universal... És molt agradable reveure de tant en tant la pintura d’Urgell, com un viatge que et torna de nou a un país de paisatges interiors.