07/07/2017

Contra què, fins quan, per qui

Quaranta anys de cul i d’ignomínia;

quaranta anys de cabotada indigna;

quaranta anys amb faixí i amb medalles...

Cargando
No hay anuncios

Vicent Andrés Estellés

Diuen que les preguntes més senzilles -i més raonades i més raonables- són sovint les més difícils de respondre: aquest poble pot decidir lliurement i sobiranament el seu futur en un referèndum, sí o no? L’actual tauler polític, sota la mirada de qualsevol observador extern, deixa una paradoxa evident: que, a banda i banda, s’invoca sovint el mateix principi de legalitat i de defensa de l’estat de dret. Surrealista? No pas. Fonamentalment perquè la llei no és el motiu en disputa sinó l’estri utilitari amb què es nega o s’habilita el debat democràtic i la possibilitat de canvi. I poca cosa més. Aquest no és un debat sobre ordenament jurídic sinó sobre on rau la sobirania política. La Natza Farré, sublim, ho rebla i sintetitza: “Que votar resulti un acte de desobediència en una democràcia és una anomalia prou explícita per prendre una posició radical”.

Cargando
No hay anuncios

El que passa és més senzill i més brutal: que mentre els uns invoquen la infanteria, la marina i l’aviació, els altres només invoquem urnes. I en aquest matís gens menyspreable rau tot. Perquè el conflicte no és jurídico-legal sinó de base política. I la llei és la cuirassa en què s’escuden els qui volen que no passi res, que no canviï mai res i que no es mogui ningú enlloc. Perquè, esclar, el que pretenem resoldre és un conflicte relatiu a les possibilitats de democràcia i sobirania: ¿la societat catalana pot decidir per ella mateixa el seu futur o no? Qui vol fer alguna cosa cerca un estri, qui no, una excusa, diu el proverbi àrab. En una banda, doncs, els que volem les urnes -amb el sí o amb el no, que aquest hauria de ser el debat clau fonamental sobre quin futur i quin país volem- i sota un irrevocable principi de legitimitat democràtica: el poble és qui decideix i qui més ordena, Grândola, Vila Morena. A l’altra banda, suspiros de España, el búnquer de l’Estat i totes -totes- les seves ramificacions, clavegueram inclòs, sota el principi gens democràtic, impasible el ademán, de la nacionalista unidad de España que Franco es va encarregar de deixar lligada i relligada. Lligant-nos-hi a totes i tots amb pany i forrellat i soroll de sabres. L’estaca, que diria l’estimat Lluís Llach, la que encara cal tombar.

Cargando
No hay anuncios

Per això el debat polític despulla alguns detalls absurds. Diuen alguns que ens deixarien ser -principi de concessió atorgada, és a dir, sobirania zero- una nació cultural però sense dret a decidir: és a dir, un cos sense cervell, una bici sense rodes, una federació sense federats. Una vitrina buida en un museu tancat. És aleshores quan retrunyen les preguntes més senzilles: ¿pot o no pot aquest poble decidir lliurement el seu destí?, ¿ens podem governar o ens governaran?, ¿decidirem o altres decidiran per nosaltres?, ¿no havíem quedat a les places que calia tombar el règim?, ¿que no calia demanar permís per ser lliures ni perdó per ser-ho?, ¿que sense sobirania no es pot decidir res?, ¿que sense sobirania, avís per a navegants, no es pot ser d’esquerres?

I, molt més encara, al moll de l’os i al rovell de l’ou. Perquè el debat català -d’altra banda, l’anomalia espanyolista- no té res de particular ni de local: és la rèplica d’un debat global, que manté el món entre la por i l’esperança, entre l’immobilisme i la transformació, entre la neurastènica -i falsa- seguretat i l’aprofundiment democràtic. Remet al dilema del segle XXI i, especialment, a allò que sacseja i destrossa el sud europeu: entre la tirania dels mercats i l’ofec dels estats, ¿és possible encara la sobirania dels pobles i la dignitat de les persones?, ¿és possible bastir comunitats polítiques que generin llibertat i justícia social?, ¿és possible obrir un procés constituent per encetar una nova etapa que deixi enrere el cràter de la corrupció i la metàstasi de les desigualtats socials, i permeti recuperar la sobirania, tombada a cada sentència del Constitucional?

Cargando
No hay anuncios

El darrer acte de campanya contraprogramada ha estat el triplet del règim todos juntos y en unión de dimecres passat. González, Aznar, Zapatero: el de la X, el de la guerra i el de l’impune rescat bancari. Corprenedor com ens fan acumular raons. Ja ho aclaria Ramoneda en aquestes pàgines dimecres passat: “La independència de Catalunyaés certament l’únic projecte subversiu -de qüestionament radical de l’Estat- que hi ha en l’escena política espanyola; però el procés sobiranista no és una revolució sinó un projecte de ruptura democràtica”. Tal qual, com diu fa anys contra els panys August Gil Matamala: el debat de la glorificada Transició remetia a esclarir “si obria una nova etapa idíl·lica democràtica que s’anirà regenerant sobre ella mateixa o bé era una forma transitòria nascuda de circumstàncies i equilibris que està definitivament vinculada a una concepció autoritària i de defensa tancada de la unidad de España i el capitalisme com a forma indiscutible d’organització social”. Fa anys, massa anys i potser des del principi, que sabem que és la segona. I, mentrestant, plouen discursets del rei a les Corts amb relats mítics, silencis letals i oblits vergonyants: només un exemple, cap referència a les 188 víctimes de la violència ultra i policial de la pacífica Transició. Reforma o ruptura, se’n deia aleshores, en plena tamborinada de la Transició. Avui, en perspectiva kafkiana i salvant les necessàries distàncies, podríem dir que el dilema és encara pitjor: ruptura o statu quo. Que canviï alguna cosa o que tot resti igual.

Arribar on som no ha estat fàcil. L’anomenat Procés va néixer al carrer, on es va desplegar participat per milers de persones, i és al carrer -on tot comença, on tot acaba, on tot sempre torna a començar- on es podrà consumar. Sí, l’única garantia de sortir-nos-en -ahir, avui, demà- serà la gent. Arribar on som ha costat, sí, però avui ningú podrà negar que aquest país s’ha autoconvocat a decidir, vuitanta anys després, si volem ser de nou república. Preguntes senzilles: contra què?; fins quan?; per qui? Contra un estat demofòbic i fins que ens deixin en pau. Per qui? Aquesta queda encara més clara: pels qui ens van precedir en la lluita, en condicions molt pitjors. I pels qui vindran, en condicions molt millors. Això és el que ens juguem l’1 d’octubre.