07/10/2016

Cal matar el pare

BarcelonaLars Norén és un poeta suec que ha triomfat amb unes obres de teatre que mostren, amb un llenguatge fred i despullat de literatura, el fracàs d’una societat que no sap gestionar les emocions i és incapaç d’aclarir-se amb els seus sentiments. Un teatre que es relaciona amb Strindberg i clarament influenciat per la psicoanàlisi d’arrel freudiana. A Barcelona hem pogut conèixer l’aspror, l’amargor i el pessimisme de Norén al voltant de les relacions familiars en una societat aparentment feliç en obres de petit format molt ben resoltes a la Sala Atrium (20 de novembre), al Versus (Kyla) i a la Sala Beckett (Dimonis).

El coratge de matar planteja un conflicte universal i permanent, sovintejat pel teatre i la literatura i, fins i tot, sèries de televisió com Ray Donovan. El pare és un home vell i malalt, terriblement egoista i d’una sexualitat exacerbada, com ell mateix explica i finalment exemplificarà. L’Eric, el fill, és, com va ser el pare, un cambrer sense ambicions, desestructurat emocionalment i amb greus problemes sexuals. La relació dels dos homes és de les de ni amb tu ni sense tu perquè hi ha una mútua dependència -i en el cas del pare, interessada-. La presència d’un dona que voreja la prostitució i amb la qual l’Eric té una estranya relació serà el detonant perquè esclati la larvada violència. El coratge de matar és un text punyent, salvatge i viu que respira violència i sexe i al qual no li convenen, al meu entendre, ni afegits ni efectismes com els que usa Magda Puyo en una posada en escena pesant, amb un críptic simbolisme visual i un final poc clar, atropellat, en l’escena cabdal. Magnífic Manel Barceló, amb una gamma de matisos lluny de la crispació permanent, gairebé histèrica, de Nao Albet.

Cargando
No hay anuncios

‘El coratge de matar’

TNC, 6 d’octubre