26/09/2016

Burquinis, penedides i carteristes

El lector es deu preguntar amb raó què tenen a veure els tres termes del títol, deixant de banda que estan relacionats amb fets ocorreguts durant l’estiu i que afecten les dones. Doncs bé, el fet és que hi ha un fil conductor que els uneix, però per argumentar-ho és convenient que primer definim els conceptes.

Aquest estiu, precisament, es va desencadenar la polèmica sobre com havíem d’anar vestits a la platja, què era permès de portar i/o en tot cas si es podia prohibir alguna manera de vestir. Va ser a França especialment on va esclatar la batalla del burquini, aquest vestit de bany dissenyat per a dones musulmanes que tapa tot el cos excepte la cara, les mans i els peus. Diversos municipis francesos en van prohibir l’ús, al·legant que suposava un risc per a l’ordre públic. També es van adduir altres motius, com els higiènics o seculars (és a dir, que no s’exhibissin símbols religiosos). Però en el debat també hi havia subjacent la idea que el burquini atemptava contra la llibertat i la igualtat de les dones.

Cargando
No hay anuncios

Finalment, el Consell d’Estat francès va suspendre la prohibició d’aquesta peça de vestir decretada per alguns ajuntaments, ja que considerava que era “un atemptat greu i evident contra les llibertats fonamentals com el dret de consciència, la llibertat de moviment i la llibertat individual”. Amb això, però, la qüestió no va quedar tancada i la polèmica no es va resoldre.

Cargando
No hay anuncios

Va ser també durant les vacances estiuenques que es va publicar Madres arrepentidas, d’Orna Donath, que en veure la llum l’any passat a Alemanya ja havia generat un fort debat a les xarxes socials -feu una cerca, si no, del hashtag #regrettingmotherhood -. Val a dir que a Alemanya ja fa molt temps que les dones que volen tenir una carrera professional brillant renuncien sovint a tenir fills.

En tot cas, el més important d’aquesta investigació qualitativa és que trenca el tabú sobre la decisió de la maternitat, ja que es pregunta si és possible arribar-se’n a penedir sense que això signifiqui necessàriament que siguis una mala mare o que no estimis els fills que has tingut. La idea té més a veure amb el fet que potser la maternitat et va impedir, en un moment determinat, de viure la vida tal com l’havies somniat o com t’hauria agradat viure-la.

Cargando
No hay anuncios

El tercer terme citat fa referència a les notícies, també d’aquest estiu, que alertaven de l’augment considerable de carteristes, especialment al metro i a les botigues de moda. Qui són aquestes dones que viuen sense por, que van ben vestides, que saben el que es fan i les conseqüències que té un furt sense violència de valor inferior a 400 euros i que a més sempre tenen un pla per escapar?

Tornant al plantejament inicial: què és el que tenen en comú aquestes tres categories de dones? Per a mi, sens dubte, és la llibertat, o, més ben dit, l’absència de llibertat. Quan una dona utilitza el burca és possible que ho faci per iniciativa pròpia i que defensi la seva postura; ara bé, què passaria si es negués a posar-se’l? A ningú se li escapa la rigidesa que certes normes poden arribar a tenir en la cultura musulmana i la imposició que moltes de les seves dones pateixen. N’hi ha prou preguntant-se què passaria si es rebel·lessin i, en aquest sentit, en coneixem molts exemples...

Cargando
No hay anuncios

També aquí, a Occident, tenim molt a dir del culte a la maternitat i de com arriba a ser de difícil per a moltes dones negar-se a tenir fills. Jo vinc d’una època en què això era inqüestionable perquè formava part d’unes regles establertes, i imagino que qui s’hi va rebel·lar també ho va pagar molt car en el seu moment. Recordo que, de petita, vaig anar a una escola rural alemanya (Bauernschule) i que totes les meves amigues d’allà es van casar i van tenir fills i cap no va fer estudis superiors ni va treballar. Quan, anys després, vaig anar a la universitat, també alemanya, moltes de les meves companyes d’universitat que havien decidit fer una carrera professional van renunciar a tenir fills. També en aquest cas caldria matisar molt sobre la llibertat d’aquestes decisions.

Pel que fa a les carteristes que han aparegut aquest estiu a Barcelona i que segons sembla vénen principalment de Romania i Bulgària, no conec més detalls sobre la seva procedència o forma de vida, però em pregunto si són lliures en la seva actuació o si, per contra, pertanyen a determinades xarxes mafioses i cada nit han d’entregar els guanys al seu cap.

Cargando
No hay anuncios

Que difícil que es fa la definició de llibertat i, encara més, exercir-la. Em quedo amb el que va dir Aristòtil: “El que hagi superat les seves pors serà veritablement lliure”.