Esports10/12/2021

El Teix pel camí vell de Bunyola i el comellar de les Sitges

Itinerari llarg i exigent per les muntanyes de Valldemossa que ens durà a voltar la serra de Son Moragues fins a aquest emblemàtic puig

PalmaEn aquesta ruta, llarga i exigent, seguirem les fites del camí vell de Valldemossa a Bunyola, actualment integrat a la ruta de la Pedra en Sec (GR-221-D), pendent de senyalitzar de manera oficial. Arribarem a la possessió de Pastoritx, ubicada a la capçalera de la vall solcada pel torrent del Colomer i que baixa fins a Raixa. I ens enfilarem dalt del Teix pel comellar de les Sitges, interessant conjunt etnogràfic amb nombrosos ranxos de Carboner i una casa de neu del segle XVII. El punt de partida, com sempre, a la parada del bus TIB de Valldemossa.

[00 min] Des de la parada del bus de Valldemossa (L-210/tib.org), a la plaça de Campdevànol, ens dirigim cap a l’interior del poble per la via de Blanquerna. Tot seguit, pels carrers de Uetam i de la Rosa arribam a la costa de l’Església (carrer de la Constitució). I en ser a baix de tot [05 min], al costat de la Creu de Baix del Fossar (restaurada el 1889), giram a l’esquerra pel carrer de la Dragonera, inici del camí vell de Bunyola per Son Verí, Pastoritx, Raixeta i Raixa.

No hay anuncios

A poc a poc deixam les cases enrere, creuam el torrent d’Avall, que neix a la coma dels Cairats, i iniciam una remuntada fins a la carretera (Ma-1110) [15 min]. Creuam la calçada i anam a cercar la continuació del camí, que trobarem a la dreta de l’entrada, a Casa Vallejo, just davant de l’altra xalet, Ca na Miranda. Som al camí de Cas Mirabó, un vell camí de ferradura que ens permetrà connectar ràpidament amb el camí carreter que uneix sa Coma amb Son Verí. Deixam dues desviacions a la dreta i prenem la tercera [20 min], planera i encaixonada entre paret seca amb un tronc de garrover que, ajagut, fa la forma d’un arc.

[25 min] Sortim al camí de sa Coma i tombam a la dreta en direcció a Son Verí. En arribar al portell de la possessió [30 min], uns indicadors de l’Ajuntament de Valldemossa ens desviaran per una ruta alternativa al camí públic –que passava per davant les cases– que ens durà cap a la font de la Gruta de Son Verí [35 min], dita també d’en Porcell. Una bella construcció del segle XVI, lamentablement en ruïnes des de fa 20 anys.

Font de la Gruta

“Al peu d’una abrupta roca coberta d’heura es troba la gruta de Son Verí, amb dos arcs de mig punt com a entrada, un capitell amb la data de 1591, i un frontó coronat pel bust d’una figura humana amb una esfera al cap; en el timpà apareixen el nom de Jesús i un escut d’armes amb mitja lluna; als costats, copes heràldiques amb bolla i botó”. (Die Balearem, Arxiduc Lluis Salvador). Una esllavissada se l’endugué tota el 2002. De tot allò només queda l’escut dels Verí i l’escultura ornamental escampats per enterra, a més de les dues piques de la font.

Continuam la caminada per un camí ample que davalla (sud-est/sud) cap a les cases de Son Verí. Abans d’arribar-hi, una marca de pintura taronja ens desvia cap a l’esquerra per un senderó al final del qual trobam una barrereta de ferro i una escalonada que ens fa baixar fins a l’inici real del camí vell de Pastoritx. Passam una segona tanca i ja hi som de ple. A la dreta tenim el puig de na Fàtima, l’Estret i Sa Bombarda (extrem oriental de la mola de Son Pacs). [50 min] Un portell de ferro ens obre pas a través d’una gruixuda paret seca, la partió entre Son Verí i Pastoritx.

No hay anuncios

Una escassa però eficient senyalització ens guiarà fins a prop de les cases, ubicades sobre un ample replà entre el puig de na Fàtima, cap a sud-est, i els penyals de sa Coa de sa Rata (nord-est). És el camí públic que baixa cap a Bunyola per Raixeta i Raixa (GR-221-D), que no seguirem, perquè just quan assolim un camí de terra [1 h 10 min], a prop de les cases, i les senyes del GR ens desvien cap a la dreta, nosaltres hem de girar a l’esquerra i seguir el camí que ens condueix directe cap al comellar de les Sitges, també dit de l’Heura), entre la serra de Son Moragues (esquerra) i sa Coa de sa Rata (dreta). Iniciam una pujada llarga i sostinguda, d’uns 400 metres de desnivell, que ens durà fins ben a prop del coll de Pastoritx (també conegut com a coll de la Penyaforadada o del Pinar), sobre la partió entre Valldemossa i Bunyola.

[1 h 25 min] Passam un portell sense barrera, possiblement en el separador entre l’oliverar de baix i el bosc de muntanya, un extens i frondós alzinar per on baixaven les carretades de carbó que es produïa en aquell entorn i del gel que es produïa a la casa de neu del comellar de les Sitges (1636), una infraestructura bastida sobre un gorg del torrent del Colomer. Segons l’investigador històric Antoni Gorrias i Duran, aquest instal·lació deixà de funcionar a principi del segle XVIII, a causa de la poca neu que s’hi recollia per la seva ubicació, a una cota molt baixa (825 m).

No hay anuncios

A l’altura d’una barraca (Racó del Colomer) [1 h 30 min], que deixam a l’esquerra, el camí es bifurca i prenem el ramal de la dreta. En deixarem un altre, a la dreta, un poc més amunt, per continuar l’ascens pel comellar (nord-est). [1 h 45 min] Abandonam el camí principal i continuam tot dret per dins el comellar, molt a prop de la casa de neu, i enllaçam tot d’una amb un camí de ferradura, amb trams molt ben conservats. Després d’unes primeres llaçades molt clares, el camí es perd una mica i ens hem de guiar per les fites (direcció nord) que ens guiaran cap a la triple partió de Pastoritx, Son Moragues i el Teix [2 h 05 min]. Seguirem la paret (nord/nord-oest) fins gairebé assolir els penyals que guaiten damunt els Cairats. Per un punt mig esbaldregat, senyat amb fites que provenen del final del camí del Caragol, [2 h 15 min] creuam la paret i iniciam el darrer tram de ruta fins al cim, costerut i rocallós. Anam fora camí, guiats per les fites –clares i ben posicionades–, que ens menaran per la carena fins al vèrtex geodèsic del Teix (1064 m) [2 h 35 min], l’objectiu principal de l’itinerari.

Mantenint la direcció que hem seguit fins aquí, baixam fins al collet [2 h 40 min] que ens separa d’un cim secundari i giram a l’esquerra per continuar descendint fins al pla de Mala Garba (també dit pla de la Serp). A mesura que ens hi acostam trobam un sender que ens orienta (oest) cap al centre de la plana. [2 h 50 min] Travessam la pista que per la dreta ens arriba de les cases del Teix i continuam pel tirany que ens menarà fins a la Tanca dels Bous [3 h 00 min]. Una escala de fusta ens permet salvar la paret i entrar de bell nou dins la finca pública de Son Moragues. Continuam la nostra marxa per un tirany ben fresat que ens durà fins al camí de l’Arxiduc [3 h 10 min], banda amunt d’un estret i pregon comellar conegut com el Racó Perdut.

Giram a l’esquerra en direcció a la coma dels Cairats i Valldemossa. El camí de ferradura acaba a l’altura de la casa de neu de Son Moragues (1636) [3 h 30 min] i l’antiga casa dels nevaters, avui convertida en refugi de l’Ibanat. A partir d’aquí, feim passes per una pisat forestal que ens durà per la font dels Polls [3 h 40 min], la barrera del bosc dels Cairats, la font de na Ropit i la barrera de la Coma, on el camí es bifurca i hem de prendre el de la dreta fins a Valldemossa [4 h 35 min], on entram per davant les cases de Son Gual.