Esports19/05/2023

Es Moletó, l’esponerós germà petit de la gran Mola de Planícia

Recorregut per Esporles i Banyalbufar a través de vells i rosts camins de les possessions de sa Granja, ses Mosqueres i Son Valentí

PalmaEl moletó de sa Granja (675 m) és una excursió relativament fàcil i curta que transita pels baixos de la mola de Planícia (940 m) i s’enfila per vells i rosts viaranys de carboners entre antics ranxos i rotes. Els topònims del Coll dels Bous, pas de sa Granja o de ses Rotasses, per on baixarem del cim, palesen els dominis esforçats d’un paisatge cultural de segles. Precisament, molts de noms de lloc anotats en aquest article provenen del llibre Son Valentí, Son Balaguer i ses Mosqueres, de Jaume Albertí, Ramon Rosselló i Tomàs Vibot, editat el 2002 per l’Associació Cultural Bany-Al-Bahar.

El punt d’arrancada de la ruta és sa Granja, possessió del terme municipal d’Esporles que té l’origen en l’alqueria musulmana d’Alpic, que entre els segles XIII i XV va pertànyer a l’orde del Císter. Les cases actuals són del segle XVIII. Hi podem accedir en bus (L-202/consultau-ne els horaris a tib.org) o a peu des d’Esporles. Si ens decidim per aquesta darrera opció, haurem d’afegir una hora més al còmput global de la caminada indicat en el requadre de dades.

Ruta

[00 min] Ens posam a caminar des de la mateixa parada del bus de línia, a la confluència de la carretera de Puigpunyent (Ma-1101) i la sortida de l’aparcament de sa Granja amb la carretera d’Esporles (Ma-1100). Fem un petit tram d’asfalt en direcció al cap del Bosquet, coll per on travessa la carretera de la Serra (Ma-10). Aviat, però, abandonam el vial per la dreta de la calçada i enganxam el camí del Correu en sentit cap a Banyalbufar. No obstant això, hem de travessar novament la carretera per continuar ja tranquil·lament per aquest tram històric de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221), que fins a la construcció de l’actual carretera, a final del segle XIX, fou la principal via de comunicació entre Banyalbufar, Esporles i Ciutat.

No hay anuncios

Avançam cap al coll de sa Talaieta, que no arribarem a tocar a l’anada. L’ascens és suau, còmode i agradable, ombrejat per un alzinar que no ens abandonarà durant tota la ruta. Passam dos portells: el primer s’ubica a la partió de terme entre Esporles i Banyalbufar, mentre que el segon ens situa dins la possessió de ses Mosqueres. [15 min] Uns metres més amunt topam amb un forn de calç a l’esquerra; hi donam la volta i continuam per un altre camí, en sentit oposat al que hem seguit fins ara. Aviat es bifurca i prenem el de la dreta (sud/sud-oest), ample i clar, amb marques de pintura blava i fites. Allà on sembla esvair-se el camí, les fites ens menen cap a una paret amitgera, que fa partió entre ses Mosqueres i sa Granja, coincidint novament també amb la divisió de terme [30 min]. Aquí situam un coll que en alguns mapes apareix grafiat erròniament com ‘coll dels Bous’ i que marca l’inici de la ruta que ens ha de dur al cim del Moletó pel pas del penyal Vermell, que passa per devora d’un coll de caçador de nom ‘en Freu’.

El sender gira cap a ponent, per pujada rosta i llenegadissa, per mor de la fullaraca i l’extrema sequedat actual del terreny. Hi trobam bones fites que ens orienten clarament pel mig de l’espès alzinar i ens ajuden a superar cada tram d’aquesta vella ruta de carboners i de colls de caçadors amb filats. A trams podem distingir encara els esglaons i el marge de sosteniment que donava forma i rumb al camí. [40 min] Assolim un replanet, amb sitja i barraca, que ens permet recuperar l’alè abans d’escometre la segona part de la pujada. Novament apareixen traces d’antics viaranys, els quals palesen la intensa activitat que es devia viure temps enrere per aquests paratges. [1 h 00 min] Sembla que començam a tocar sostre, tot i que encara queda una estona. Botam una paret seca, baixa i mig esbucada, que correspon a la partió de ses Mosqueres i sa Granja. Prosseguim la marxa cap al sud-oest, vorejant un penyalar que ens queda a la dreta. [1 h 15 min] Després d’una sinuosa travessa ens situam sobre una gran sitja. Rere la barraca podem veure fites a dreta i esquerra que ens obliguen a prendre partit per una o altra opció d’ascensió al Moletó de sa Granja.

No hay anuncios

Seguim les fites de l’esquerra, que progressivament ens empenyen cap al penyalar de ponent. Ràpidament traiem el cap per damunt el bosc i gaudim d’una immensa panoràmica de tot l’entorn muntanyós. [1 h 20 min] Som dalt del Moletó de sa Granja (675 m). Temps per fer una berenadeta i hidratar-nos a bastament per recuperar forces.

Ses Rotasses

Iniciam el descens. Pel vessant nord del cim baixam fins a un coll ample, des d’on seguim les fites que ens menen cap a ponent, a la nostra esquerra. Després d’un breu i sinuós recorregut [1 h 25 min] sortim al caminet que des ses Rotasses s’enfila dalt de la Mola. Giram a la dreta i continuam descendint. Passam una paret –coll dels Bous–, partió de sa Granja i Son Valentí, i entram per un tirany –pas de sa Granja– dins l’àmbit territorial del pla de ses Rotasses, topònim que ens remet a un passat agrícola, d’enorme duresa i esforç impagable. El sender esdevé un camí de carro que ens permet travessar còmodament la plana, ara vestida d’alzines i poblada de sitges, i encarar la baixada pel comellar de ses Rotasses [1 h 45 min], entre el puig de sa Barca i el Moletó de sa Granja.

No hay anuncios

Després d’una sèrie de revolts, el camí desemboca al camí del Correu [2 h 00 min], dins terres de Son Valentí. Voltam a la dreta i en pocs minuts assolim el coll de sa Talaieta (439 m), indret de doble interès, patrimonial i llegendari. La primera cosa en la qual hem de parar atenció és un petit cocó situat sobre una roca enmig del camí, en el mateix coll. És ‘la Potada del Cavall’. La llegenda atribueix la senya profunda en la pedra a la pota del cavall del rei En Jaume quan el Conqueridor l’esperonejava per prendre impuls i botar sobre la mar per passar a terres continentals. La segona és a l’esquerra del camí, enmig del bosc de ses Mosqueres, sobre un estratègic promontori. Si param atenció, observam alguns murs i una sèrie d’estructures rectangulars adossades que semblen haver tingut un ús defensiu en època musulmana. (font: toponimiamallorca.net)

Tot seguit ens venen uns bells revolts del camí i poc després tancam circuit sobre el forn de calç descrit al principi. D’aquí ens queda tan sols un quart d’hora per acabar la ruta a la parada de bus de sa Granja [2 h 30 min].