MÚSICA CLÀSSICA
Cultura18/02/2013

Savall recrea al Liceu l'autèntic esperit de la tragèdia lírica

Javier Pérez Senz

Des dels seus inicis, Jordi Savall ha defensat apassionadament les essències de la música barroca francesa. El gran gambista i director d'orquestra català coneix a fons l'estil i la pràctica instrumental i vocal de l'època de Lluís XIV i Lluís XV, temps exuberants als quals ha dedicat un gran concert en la temporada del Liceu. El programa és un inspirat retrat d'època a partir d'una representativa selecció de fragments de tres òperes dels tres compositors que durant un segle van marcar els gustos operístics de la cort de Versalles: Alceste , de Jean-Baptiste Lully, el creador de la tragèdie lyrique ; Alcione , de Marin Marais, el continuador de Lully més genial, i Les Borèades , de Jean-Philippe Rameau, que revolucionaria amb la seva fantasia el llenguatge i l'estil de la primera òpera genuïnament francesa.

Precisament és en el domini del llenguatge i l'estil on Savall es revela com un consumat mestre. La puresa del so orquestral, la claredat en l'articulació, l'elegància en el fraseig i la vivacitat dels ritmes van ser el millor d'una vetllada marcada pel virtuosisme de Le Concert des Nations. L'orquestra va oferir colors exuberants en les obertures, marxes i músiques de tempestat, i traços molt fins en el relleu instrumental de les danses. Savall sempre posa l'accent en la respiració natural que atorga frescor expressiva i elegància al cant. Dels tres solistes vocals, va destacar la soprano Hanna Bayodi-Hirt per la puresa del timbre i el bon gust en l'ornamentació, mentre que l'actuació del baríton Marc Mauillon i el contratenor Damien Guillon, molt acurats amb l'estil, va quedar llastrada per la seva escassa potència vocal per a una sala de les dimensions del Liceu.