Música
Cultura23/06/2021

Sis dies a Empúries amb Joan Dausà

El músic preestrena un disc nou amb sis concerts al festival Respira que ja han exhaurit localitats

BarcelonaSegurament els grecs del segle VI aC ja coneixien el concepte marc incomparable quan van fundar la colònia d'Empúries. "A una banda el mar, a l'altra una pineda", recorda el músic Joan Dausà (Sant Feliu de Llobregat, 1979), que ha triat les ruïnes de la ciutat grega per celebrar el festival Respira els dies 24, 25 i 26 de juny i 2, 3 i 4 de juliol. Bé, més que festival, "un concert, una festa i una experiència" amb zona gastronòmica sota la llum de l'estiu a l'Empordà que servirà per presentar en primícia les cançons del disc que publicarà a la tardor. Tot plegat, sis concerts per a 1.200 persones assegudes i emmascarades, i tots sis amb les entrades (a 39 euros) exhaurides.

"Teníem pensat treure disc a la primavera, però veient com estava tot d’inestable, vam decidir ajornar-ne la publicació a la tardor, i així treballàvem més tranquils. Però llavors ens quedàvem sense tocar a l’estiu", explica Dausà. Tanmateix, l'autor de Jo mai mai tenia "ganes d’ensenyar les cançons noves", i es va empescar la manera de fer concerts sense haver de dependre de la contractació de festivals i ajuntaments. "Vam pensar: «Per què no fem com el circ i ens instal·lem en un lloc concret amb protocol covid, un lloc on sapiguem que no s’anul·laran els concerts, i que les 7.000 o 8.000 persones que en un estiu normal vindrien a veure’ns arreu pagant una entrada ens vingui a veure allà on ens instal·lem?» Llavors vam decidir fer-ho a l’Escala, a les ruïnes d’Empúries, i ha sigut un èxit: se n'han venut totes les entrades!", exclama Dausà, content de la resposta del públic. Les primeres entrades es van vendre "superràpid", i van ampliar l'estada a Empúries fins als sis dies, "el màxim que permetien" els responsables de la seu d'Empúries del Museu d'Arqueologia de Catalunya. "És estrany, perquè sembla el festival d'un únic artista, però en realitat no ho és tant. Simplement m'instal·lo en un lloc, com si fos el Circ Cric", assegura Dausà.

Cargando
No hay anuncios

La logística de la paternitat

La tria del marc incomparable respon també a altres qüestions. D'una banda, la família de la companya de Dausà té casa a l'Escala. "Allà he compost gran part de les cançons del disc nou, i des d'allà veia aquesta entrada de mar davant d'Empúries. A més a més hi he anat sovint, a l'Escala, i fins i tot vaig ser pregoner de la festa major. És un poble amic, i sabia que si algun ajuntament s'hi havia de posar bé seria el de l'Escala", explica Dausà. De l'altra, el músic del Baix Llobregat sabia que seria pare a principis de juny. I així ha sigut, tres setmanes abans dels primers concerts del Respira. "Per una qüestió de logística, el millor era poder tocar en un lloc a cinc a cinc minuts de casa si pel que sigui he d’estar a casa amb les nenes, i si la meva parella vol venir que ho tingui fàcil per deixar-les amb els avis", recorda Dausà.

Cargando
No hay anuncios

Per tirar endavant el Respira, Dausà compta amb l'experiència del seu mànager, Xavi Pascual, director dels festivals Strenes, Acústica i Sons del Mar, i amb la infraestructura del museu, que cada any organitza el Festival Portalblau. "M'agrada fer propostes molt cuidades", diu, com aquella presentació del disc Ara som gegants (2018) al parc d'atraccions del Tibidabo. "Han de ser propostes amb les quals em pugui sentir prou fort per poder dir als meus seguidors que han de venir, no que han de venir si poden, sinó que han de venir perquè no s'ho poden perdre", afegeix. Els que passin qualsevol d'aquests sis dies per l'Escala escoltaran un concert la primera part del qual estarà dedicat a les cançons del disc nou, i hi trobaran novetats com ara la incorporació de Juliane Heinemann a la banda que completen Fluren Ferrer (guitarra i teclats), Dídac Fernández (bateria) i Miquel Sospedra (baix). La violoncel·lista Núria Maynou ja no segueix al grup perquè Dausà buscava "una sonoritat més elèctrica, amb més potència": "La Juliane ens fa teclats, guitarres elèctriques i sintes; per tant, va millor per a un repertori més èpic i més potent. El violoncel és un instrument que condiciona molt l’aposta, i jo volia fer un gir i provar una altra cosa", explica Dausà.