CINEMA
Cultura11/11/2015

‘Game over’: quan la guerra és un joc avorrit

Xavi Serra

BarcelonaL’autèntica guerra no s’assembla al Call of duty. Aquesta és la conclusió a la qual sembla arribar el Djalal, un noi de Santa Coloma de Farners que, portat per la seva afició als videojocs de guerra i les armes, va allistar-se voluntari a l’exèrcit per anar a lluitar a l’Afganistan. Una experiència de la qual va tornar sa i estalvi, però decebut. “Jo el vaig conèixer llavors i estava molt perdut”, recorda Alba Sotorra, directora del documental Game over, que demà es projecta dins el cicle El Documental del Mes i divendres s’estrena en sales comercials. “El Djalal havia somiat tota la vida ser soldat, però a la guerra s’adona que allò no era com ell pensava i té un daltabaix”.

Però el desengany del Djalal no té res a veure amb el del jove idealista superat per l’absurditat de la guerra sinó amb les llargues hores d’espera i l’absència de combat. Les expectatives èpiques topen amb una realitat prosaica i avorrida. I els pocs moments d’acció no són com ell s’havia imaginat. “Educats amb jocs i pel·lícules, els nois no entenen l’abast real de l’acte de matar”, observa la directora. Una escena del film enregistrada pel Djalal a l’Afganistan el mostra disparant contra un objectiu llunyà. “Allò és un punt d’inflexió en la seva vida -diu Sotorra-. Ja no és només que la guerra no sigui un joc o que sigui avorrida, sinó que implica matar una altra persona. I no crec que això fos una cosa que ell estigués preparat per fer”.

Cargando
No hay anuncios

L’adéu al seu ‘avatar’, Lord Sex

La crisi de valors del Djalal coincideix amb una altra crisi: el divorci dels pares i la venda de la casa familiar. El seu món s’ensorra i ell ha de dir adéu al seu avatar a les xarxes socials, Lord Sex, un personatge amb milers de seguidors que, perfectament equipat, recrea a l’aire lliure escenes de guerra i després les comparteix a la xarxa. “La generació del Djalal han crescut amb expectatives enormes i ara s’han trobat amb una realitat que els decep -apunta la directora-. A internet, en canvi, les seves expectatives no col·lisionen amb la realitat, sinó que creen un món més excitant que el real”.

Cargando
No hay anuncios

Per a Sotorra el Djalal és el cas més extrem d’una societat que als 80 va assumir els valors del consumisme sense pensar-s’ho dos cops. “Ell va comprar l’estereotip de masculinitat que ven l’imaginari audiovisual del capitalisme: un guerrer amb pistoles grans, cotxes xulos i una nòvia guapíssima. Ell ho té tot, és el noi perfecte, i, malgrat tot, se sent buit i infeliç”, explica Sotorra, que ja treballa simultàniament en tres nous documentals.