Cultura28/02/2013

Exquisit Mahler de Nott i la Simfònica de Bamberg

Javier Pérez Senz

AAlemanya, país que té les millors orquestres del món, té especial mèrit l'espectacular ascens de la Simfònica de Bamberg. L'històric conjunt bavarès ha recuperat la il·lusió i brilla amb força en el competitiu circuit europeu lluint com a principal virtut la disciplina i l'orgull de la feina ben feta a les ordres del director anglès Jonathan Nott. Fins i tot en un mercat saturat d'integrals discogràfiques de les simfonies de Mahler els mèrits del cicle que estan oferint sota la seva batuta al segell Tudor -màxima transparència sonora, relleu dels detalls, colors naturals- han despertat l'admiració de la crítica.

Feliçment, hem pogut escoltar en directe les seves virtuts sonores, a L'Auditori, en el marc de la temporada d'Ibercamera. Van obrir la vetllada amb una equilibrada versió del Concert per a violí núm. 5 en la major, KV 219 , de Mozart, ben resolta amb efectius reduïts i textures lleugeres. En la part solista, va brillar la sonoritat neta i l'elegant virtuosisme de la violinista Alina Pogostkina, acompanyada amb pulcritud per Nott al capdavant d'unes cordes eficaces i unes trompes de sonoritat un pèl borrosa en alguns passatges. Peccata minuta perquè després les trompes, i amb elles la plantilla al complet, van causar sensació amb una extraordinària lectura de la Simfonia núm. 4 en sol major , de Mahler. Els espectadors van poder gaudir de matisos exquisits i un noble lirisme, fruit d'una escrupolosa atenció als detalls i una flexibilitat en el tempo que evita violències i contrastos excessius. La soprano Christiane Karg va contribuir al clima afable i serè del deliciós moviment final amb una veu d'atractiu i lluminós color.