Societat 24/11/2021

Els governs balear i català aposten per reduir la velocitat dels vaixells entre les Illes i la Península

La limitació proposada per l'entitat conservacionista OceanCare pretén evitar col·lisions amb balenes i dofins, però també per reduir emissions

2 min
Un dofí mular, saltant davant la proa d'un vaixell

PalmaLa proposta d'OceanCare per reduir a la meitat la velocitat màxima dels vaixells que naveguen pel corredor de migració de cetacis (ubicat entre les Balears i la Península) ha guanyat dos suports importants. El conseller de Medi Ambient i Territori del Govern balear, Miquel Mir, i la consellera d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de l'Executiu català, Teresa Jordà, comparteixen el plantejament que l'entitat conservacionista internacional va fer fa tot just una setmana a Palma. Pel corredor de cetacis majoritàriament hi passen vaixells portacontenidors i ferris de passatgers que sobrepassen els 20 nusos, i l'organització considera que en aquesta zona no s'haurien de superar els 10 per evitar col·lisions amb balenes i dofins, però també per reduir la contaminació en un context de crisi climàtica.

Mir ha afirmat aquest dimecres en una roda de premsa a la seu de l'Autoritat Porturària de Ciutat que es va reunir amb representants d'OceanCare i ha assegurat que comparteix el plantejament fet per l'entitat. "Ho compartim, com també donarem suport a la creació del corredor de cetacis", ha afirmat el conseller. De la mateixa manera, Jordà ha comentat que també ho veuen bé. No obstant això, els dos consellers han recordat que aquestes propostes transcendeixen les competències autonòmiques, per la qual cosa han remarcat la necessitat de sumar esforços juntament amb el Govern del País Valencià.

Per poder establir una reducció de la velocitat permesa proposada per l'entitat, cal que el govern espanyol reclami a l'Organització Marítima Internacional que el corredor de cetacis sigui considerat com a zona marina particularment sensible. Els representants d'OceanCare ja han plantejat la proposta a la Direcció General de Biodiversitat, Boscos i Desertificació i la Direcció General de la Costa i el Mar, que formen part del Ministeri per a la Transició Ecològica. El responsable de polítiques marines de l'entitat, Carlos Bravo, va assegurar que al Ministeri són conscients dels impactes que el trànsit marítim té envers els cetacis, i que el Centro de Estudios y Experimentación de Obras Públicas n'està fent un estudi. Pròximament els conservacionistes d'OceanCare es volen reunir amb la Direcció General de la Marina Mercant.

Una sola veu per a la Mediterrània

Els dos consellers s'han reunit aquest dimecres a Palma amb representants d'entitats conservacionistes i d'investigació sota el títol 'La mar Mediterrània. Una responsabilitat compartida'. En l'acte, però, no hi havia ningú d'OceanCare, segons ha apuntat Mir. A l'encontre també hi han participat la presidenta balear, Francina Armengol, i el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès.

"Entenem que és important establir sinergies entre territoris de la Mediterrània, sumar esforços per a una millor conservació marina", ha assenyalat Miquel Mir. Teresa Jordà, per part seva, ha destacat la importància de parlar de conservació i biodiversitat "en plena emergència climàtica", i ha aplaudit la Llei de residus balear, que és un "mirall" per a la Generalitat de Catalunya. Igual que Mir, la consellera catalana ha reclamat que el País Valencià, les Balears i Catalunya parlin "amb una sola veu" per expressar les reivindicacions de protecció marina.

stats