Dígits i andròmines
Mèdia 18/02/2022

Menys xips, menys telèfons

La venda de 'smartphones' es va estancar l’any passat per problemes de subministrament de xips, però unes marques han patit més que d'altres.

4 min
Mòbils.sí, mòbils.no

La venda de smartphones al món va créixer molt poc l’any passat, entre l’1 i el 4%, respecte a un 2020 desastrós per la pandèmia en què el mercat ja va caure el 10%. Durant la primera meitat del 2021, les vendes de telèfons havien anat prou bé, amb un creixement del 13%, però a partir de l’estiu es van estroncar per la manca de components amb què els fabricants es van trobar. El darrer trimestre del 2021 va ser encara pitjor, amb vendes del 8% per sota de les del mateix període del 2020, que tampoc havia estat precisament gloriós.

A escala mundial, l’any passat es van vendre entre 1.390 i 1.345 milions de telèfons, segons les xifres provisionals de les principals consultores, pendents d’avaluar amb més detall els estocs no venuts. Cal recordar que cadascun dels anys entre el 2016 i el 2018 es van superar els 1.500 milions d’unitats venudes. El mercat ja es va contraure el 2019 fins als 1.480 milions –només una mica per sobre del nivell del 2015– i el 2020 va ensorrar-se fins als 1.330 milions.

WEB Vendes smartphones

L’any passat havia de ser el d’una forta recuperació de les vendes, impulsada per una renovació massiva d’aparells per substituir-los per nous models compatibles amb 5G, ja molt assequibles sobretot a la Xina. I així va ser durant uns quants mesos, fins que els estocs de components que les fàbriques havien acumulat es van exhaurir després de l’estiu, quan tradicionalment les plantes de muntatge treuen fum per atendre la forta demanda de les compres de Nadal. L’escassetat de xips, prou coneguda pels fabricants de cotxes, arribava també als fabricants de smartphones, malgrat tractar-se d’empreses que poden pagar més perquè disposen de més marge de benefici i fan servir components més estandarditzats.

Qui ha sortit més ben parada de la manca de components és Apple. Tot i que el seu conseller delegat, Tim Cook, va alertar a primers de desembre que podria perdre vendes fins a 6.000 milions de dòlars per no disposar de prou xips, al final ha venut més iPhones 13 i ha guanyat més diners que mai. Això sí: qui ha volgut comprar una tauleta iPad n’ha sortit perjudicat, perquè Apple ha prioritzat el subministrament de components per als iPhones, que són molt més rendibles. Els malpensats sospiten que Tim Cook va donar aquella alerta precisament per animar els indecisos a comprar.

Apple va vendre prop de 240 milions d’iPhones l’any passat, un 18% més que el 2020. És el millor resultat, i el més beneficiós, de tota la seva història. Samsung va superar-la en unitats venudes, 270 milions, però ha quedat molt lluny dels 300 milions del 2018 i dels 320 milions d’anys anteriors. Entre Samsung i Apple acaparen prop del 35% de totes les vendes de smartphones, però Apple és qui es queda amb la pràctica totalitat dels beneficis del sector, perquè el preu mitjà de venda dels iPhones és molt més alt i rendible, que el de la resta de marques. Val a dir que Samsung també treu partit de les vendes d’Apple, perquè li proporciona des de pantalles fins a xips de memòria.

Un altre 35% del mercat total de smartphones se’l reparteixen tres firmes xineses: Xiaomi, Oppo i Vivo. Les dues darreres, com també Realme i OnePlus, són propietat dels mateixos accionistes, el grup BBK, tot i operar amb marques i plantes d’assemblatge independents. Xiaomi és molt coneguda pels consumidors europeus i Oppo va camí de fer-se un nom fora de la Xina, però qui més ven al mercat xinès és Vivo, encara que sigui irrellevant a Occident.

Cinc fabricants acaparen el 70% del mercat mundial

Les tres marques xineses citades, més Apple i Samsung, acaparen el 70% de totes les vendes mundials de smartphones. La resta de fabricants s’han de conformar amb repartir-se el 30% restant, que a sobre és el que deixa menys marge de benefici perquè els preus són més baixos. En aquesta situació està Huawei, que no fa ni tres anys rivalitzava amb Samsung en vendes i qualitat de producte a tot el món, i la seva segona marca, Honor, que va haver de vendre’s per intentar esquivar l'embargament de components per part dels EUA decretat pel govern Trump i que Joe Biden manté. Huawei havia liderat les vendes de smartphones al mercat xinès, però ara, fins i tot sumant-hi les vendes d’Honor, està per darrere dels tres grans fabricants xinesos.

Les més afavorides per l’ensorrament de les vendes de Huawei causat per l’embargament comercial dels EUA són les tres grans marques xineses mencionades, que han vist créixer les vendes entre un 20 i un 30% en només un any. Samsung també s’ha desempallegat del seu rival més immediat, especialment a Europa, i Apple ha aconseguit no solament mantenir posicions al competitiu mercat xinès, sinó fins i tot créixer, tot i els preus prohibitius dels seus productes per al consumidor mitjà d’allà.

No està gens clar què passarà aquest 2022 amb el mercat de smartphones. Els especialistes pronostiquen que les vendes no augmentaran més d’un 3%, fins a un màxim de 1.450 milions d'unitats, bastant per sota del 2019, que ja no va ser especialment bo. Tot apunta que el subministrament continuarà patint problemes fins a l’estiu, i que es normalitzarà a finals d’any. La gran majoria dels nous models seran 5G, però tampoc s’esperen grans novetats. Samsung, i ara Huawei, promouen els telèfons amb pantalla desplegable, però a preus fora de l’abast de la majoria dels consumidors i per tant parlem de quantitats limitades.

D’aquí a poc més d’una setmana, durant el Mobile World Congress, tindrem un tast de les novetats que arribaran a les botigues en els mesos que venen. Això serà més aviat cap a l’estiu en quantitats importants i a preu raonable, perquè ara mateix el gran problema no és de demanda sinó d’oferta. De tota manera, si heu perdut el mòbil, se us ha espatllat o sentiu una necessitat imperiosa de canviar-lo, no cal que patiu. Més enllà dels models emblemàtics, la resta són funcionalment intercanviables, encara que no siguin exactament el que hauríeu preferit.

stats