TRANSPORT PÚBLIC
Part Forana 18/02/2017

El tren Manacor-Artà passa per Madrid

El conseller Pons veu viable recuperar la línia a partir d’un nou conveni ferroviari

Miquel Barceló
2 min
El tren Manacor-Artà passa per Madrid

ManacorLa línia ferroviària entre Manacor i Artà és recuperable si el govern central planteja i aprova un nou conveni ferroviari, malgrat que el darrer signat encara no s’ha complit. Amb aquests termes es va explicar el conseller de Territori i Mobilitat del Govern, Marc Pons, en referir-se a la possibilitat, a mitjan termini, de continuar el vial del tren que ara arriba a Manacor cap a l’extrem més oriental de l’illa, i que es va interrompre ara fa 40 anys.

Després de la recent presentació de la futura línia de bus entre l’aeroport i Cala Millor als batles del Llevant, Pons declarà a l’ARA Balears que el Govern “no pot fer front al projecte amb recursos propis” i explicà que una comissió tècnica de Serveis Ferroviaris de Mallorca s’ha de reunir amb el Ministeri per tal d’acordar noves inversions, emperò deixant clar que “el ritme el marca Madrid”.

Demandes justificades

Les demandes dels municipis, especialment d’Artà, “estan més que justificades”, va dir el conseller, qui recordà que Madrid ha duit una intensa política d’obra ferroviària a la Península i ha deixat de banda la possibilitat que Mallorca recuperi part de la xarxa perduda.

Pons informà que el Govern fa un esforç per electrificar la línia, projecte en el qual inverteix 50 milions d’euros, un 40% del quals procedeix de fons europeus.

El conseller també es va referir a la política de l’Executiu anterior i lamentà que l’expresident José Ramón Bauzá i l’exconseller de Territori Biel Company “no reclamassin el compliment del conveni ferroviari amb Madrid, de 300 milions d’euros”.

Tot i els desitjos de poder recuperar el projecte de connexió de la capital del Llevant amb Artà (passant per Sant Llorenç, Son Carrió i Son Servera), tant a Son Servera com a Artà el Govern ha cedit edificis de les estacions ferroviàries als ajuntaments perquè en facin ús públic per als serveis que considerin més adients.

El tram ferroviari Inca-Artà quedà tallat el 1976 després d’un accident. El segment entre la capital del Raiguer i Manacor es va recuperar el 2003, amb el propòsit d’anar perllongant la xarxa fins a Artà, seguint la línia antiga. El 2011, l’arribada del PP al Govern suposà la paralització de la continuació del projecte de recuperació ferroviària al·legant problemes pressupostaris, per les retallades derivades de la crisi econòmica, mentre que a la Península l’AVE continuava imparable. Al final, el Govern Bauzá convertíl l’espai del ferrocarril en una via verda (una zona de passeig i esport), i només recuperà set milions d’euros del conveni amb Madrid (agost de 2012), que destinà a pagar les expropiacions de terrenys que s’havien duit a terme durant el segon pacte progressista (2007-2011) per perllongar el tram Manacor-Artà.

Les Balears esperen encara 240 milions del conveni ferroviari de la legislatura anterior, que havien de ser transferits durant el 2016 i el 2017. Ara el Govern espera poder reprendre negociacions amb l’executiu central per tal de recuperar fons assignats en primera instància i que al final no arribaren. Mentrestant, la xarxa de l’AVE continua estenent la seva ramificació a un cost mitjà de 18 milions d’euros per quilòmetre i havent superat els 3.000 km de vials en tot el territori peninsular.

stats