Publicitat
Publicitat

TRANSPORT PÚBLIC

Foment manté el conveni del tren en el Pla d'infraestructures 2012-2014

L'acord incloïa el ferrocarril de Llevant, que el Govern ha enterrat

Els convenis del tren i del tramvia no estan morts. Almenys per al Ministeri de Foment. El Pla d'Infraestructures, Transport i Habitatge (PITVI) 2012-2024, impulsat per la ministra Ana Pastor i aprovat pel Consell de Ministres de Mariano Rajoy (PP), manté aquests dos acords dins les actuacions de xarxa ferroviària a desenvolupar mitjançant convenis.

Concretament, el PITVI inclou el Conveni del Tren de Mallorca i el Conveni Tren Lleuger Badia de Palma. Per si hi havia algun dubte, el diputat autonòmic Antoni Alorda (MÉS) va demanar al diputat al Congrés Antoni Baldovi (Compromís) que ho aclarís. E valencià va requerir el passat mes de març "còpia dels convenis ferroviaris amb les Illes Balears (Mallorca i Tram Badia) a que aludeix el Pla d'Infraestructures, Transport i Habitatge 2012-2014 del Ministeri de Foment". La resposta del Ministeri de Foment, datada el 27 de maig, consisteix en fer arribar al diputat els dos convenis que signà el Pacte amb el Govern socialista de José Luís Rodríguez Zapatero.

El primer conveni, el del tren de Mallorca, es va signar l'any 2008 i havia de suposar l'arribada de 443 milions d'euros per a diverses actuacions, entre elles el tren de Llevant, el tren a Alcúdia i l'electrificació de la xarxa. En realitat només arribaren 80 milions i 32 milions més se signaren però no arribaren. Aquest conveni caducà l'any 2011. Del conveni del tramvia només arribaren 35 milions, però 30 s'acordaren desviar al tren de Llevant i tampoc hi anaren. Amb el canvi de Govern autonòmic, el PP descartà el tramvia i aturà les obres del tren de Llevant, que quedaren a mitges i que ara fa un mes es donaren definitivament per liquidades.

Més critica Company

Per al diputat Antoni Alorda, la resposta oficial que ha donat el Ministeri de Foment posa de manifest que encara té en previsió l'execució dels convenis signats amb el Govern balear i que l'aportació que ha de fer a Balears és la que va signar en el seu moment. El nacionalista critica que el Govern, enlloc de pressionar a Madrid perquè compleixi els seus compromisos, "perd l'oremus per justificar que no arribi ni un cèntim de l'Estat". El cert és que els pressuposts de l'Estat per a 2012 preveien set milions d'euros per al tren i a hores d'ara no ha arribat res.

Alorda insistí a responsabilitzar el PP balear que no arribin els doblers, a la vista que el de Madrid encara té en previsió les inversions ferroviàries a Balears. Segons el diputat de Més, el PITVI contempla inversions ferroviàries a tot l'Estat per un total de 52.000 milions d'euros i considera que en proporció a la població de les Illes haurien d'arribar mil milions d'euros estatals en 12 anys.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF