Tema del dia 23/05/2015

Una campanya diferent: entre el nou i el de sempre

Els cartells, les tanques i els grans actes han fet lloc a les xarxes, la originalitat i la proximitat

Alexander Cortès
3 min

PalmaLa funció que abans feia una gran tanca ara la fa un hashtag ; el dubte que abans es resolia en la visita al barri ara té resposta mitjançant un missatge per WhatsApp; i la clàssica roda de premsa per presentar una proposta és ara una original posada en escena. De quatre anys ençà, no només han canviat els pronòstics, també la manera de dur endavant les campanyes electorals.

Mentre que a la Part Forana no s’ha notat gaire, la mort del cartell electoral ha destacat a Palma, on els fanals, marquesines i opis han respirat amb molt poca presència de cartells. “Sí, hi ha hagut menys tanques i menys cartells”, admet el portaveu de la campanya del PP, José Vicente Marí. Tot i que no ha estat l’únic, les xarxes han estat el canal per excel·lència. El PP les va aprofitar primer per difondre els seus vídeos hand drawn, en els quals explicava les polítiques que havia aplicat a cada àrea del Govern; els vídeos en què els candidats oferien el seu contacte de WhatsApp per poder establir comunicació directa amb els qui els votaren el 2011 i que ara dubtaven; i, com no podria ser d’altra manera, els hashtags. “La resposta al WhatsApp va ser molt bona. Es va posar molta gent en contacte amb els candidats, cosa que després es va traduir en trobades presencials a la seu”, explica Marí. El PSIB també ha utilitzat les xarxes i els vídeos. Fins i tot, va sotmetre a votació diverses imatges de Francina Armengol en un estil pop art per al seu perfil de Twitter, que també han servit per a alguns cartells electorals. “Es tractava de rompre amb la rigidesa de les campanyes”, ho justifica Cosme Bonet, coordinador de campanya dels socialistes a Mallorca, que, no obstant això, defensa també no abandonar les estrategies clàssiques de “tocar territori, fer carrer i tenir contacte amb la gent”. En aquest sentit, destaca la presència de la seva candidata a tots els pobles a “activitats, que no mítings, com col·loquis”. I és que tal volta la substitució dels esdeveniments multitudinaris per actes més reduïts i més marcats per la proximitiat sigui una de les coses més destacables d’aquesta campanya.

Per part seva, el coordinador de campanya de MÉS, Jaume Garau, explica que “es tracta d’arribar a la gent per a dalt, amb els mitjans; de tu a tu, amb actes presencials; i per a baix, mitjançant les xarxes”. També destaca que la seva formació sigui la més influent i celebra que el seu vídeo de campanya hagi assolit les 25.000 visites.

MÉS és un dels partits que ha apostat més per la creativitat. Volia compensar el fet de no tenir presència a la televisió i, per això, va convertir la seva sala de premsa en un plató i el seu acte central de campanya en un programa televisiu, en què cada candidat tenia la seva secció. A més, cada presentació de proposta s’ha fet al lloc més il·lustratiu. En qualsevol cas, els ecosobiranistes tampoc no han rebutjat elements clàssics, com les paradetes o la seva alfabeguera.

Les noves marques, com Podem i Ciutadans, a banda de la força que els han donat les televisions, han tractat de guanyar-se la gent des del carrer i han apostat per les paradetes. Podem fins i tot ha deixat de banda la propaganda a les bústies. “Hem fet una campanya molt humil, amb molt de voluntaris i apostant pel contacte directe”, diu el seu coordinador de campanya, Eduardo Zúñiga, que també assenyala que han confiant que de les bases en sorgís algun ‘viral’ i que amb les seves ‘formiguetes’ els sortís bé.

El Pi ha fet una campanya més clàssica, amb cartells i tanques publicitàries, sopars als pobles o barris i el porta per porta. Tampoc no ha defugit les xarxes. Guanyem ha seguit una línea molt semblant i ha apostat per trobades sectorials.

stats