22/01/2023

Un peix que es mossega la cua

2 min
El Secretario de Organización del Sindicato Unificado de Policías (SUP), José Antonio Rodríguez Neira, la Secretaria General del SUP, Mónica Gracia, el Secretario General de la Asociación Unificada de Guardias Civiles (AUGC), Juan Fernández, y el Secretario de Organización de la AUGC, Germán Gómez en Only YOU Boutique Hotel, a 2 de noviembre de 2022

El sindicat Agrupación Unificada de Guardias Civiles ha denunciat que el cos té guardats en una nau d’Alcalá de Henares 380 cotxes elèctrics Nissan Leaf que no circulen per manca de carregadors. El projecte original, amb un pressupost de 12 milions d’euros, valorava instal·lar més de 1.400 punts de càrrega a tot l’Estat, però això no s’ha fet. Aquest despropòsit pagat amb els nostres diners explica a tall d’exemple per què Espanya està a la cua d’Europa en l’adopció de vehicles elèctrics.

L’any passat es van vendre a l’Estat 813.400 cotxes, però només 31.400 (el 3,86% del total) van ser elèctrics. Per comparar no cal anar als mercats nòrdics, tradicionalment capdavanters en electrificació. A Alemanya ja van ser elèctrics el 17,7% dels 2,65 milions de cotxes matriculats el 2022: allà el mercat total triplica el d’aquí, però es venen 15 vegades més elèctrics.

L’explicació d’aquest endarreriment nostrat és doble. D'una banda, les subvencions públiques que haurien de fer més assumible la sobredespesa de comprar un cotxe elèctric respecte a un de combustió requereixen aquí una tramitació lenta i complicada. Si mai arribes a cobrar alguna cosa, poden passar fins a tres anys.

De l’altra, tenim la clamorosa manca de punts de càrrega. No és casual que els dos cotxes elèctrics purs més venuts a l’Estat durant el 2022 siguin models de Tesla: la marca nord-americana ofereix una xarxa pròpia d’estacions de càrrega ràpida. Però l’absència de carregadors de marca és només una part del problema. Tornant a Alemanya, allà els dos elèctrics més venuts són de Volkswagen. La diferència és que ja tenen una xarxa decent de carregadors públics –que no vol dir gratuïts– i també molts conductors carreguen el cotxe a casa. En canvi, aquí encara hi ha qui confia que podrà endollar el cotxe al carrer en un punt de càrrega municipal, i a sobre sense pagar.

Mentrestant Wallbox, el fabricant català de carregadors per a vehicles elèctrics, ha comunicat que acomiadarà el 15% de la seva plantilla de 1.400 persones perquè les marques no venen prou cotxes elèctrics i hi ha menys demanda per carregar-los. Potser que vagin a vendre a la Guàrdia Civil.

stats