Indústria

La crisi de l’AdBlue, un nou cop al dièsel que amenaça amb aturar Europa

Els principals fabricants anuncien aturades en la producció d’aquest compost químic, un element indispensable per fer funcionar les mecàniques dièsel

2 min
L'AdBlue és essencial per a molts vehicles dièsel

L’AdBlue és un compost químic que fan servir molts cotxes i camions dièsel per disgregar part de les partícules més nocives dels catalitzadors SCR dels motors que funcionen amb gasoil i millorar-ne les emissions contaminants. Aquest sistema, que es va popularitzar arran de l’entrada en vigor de la normativa ambiental Euro6, ha salvat molts motors dièsel de la desaparició i ha permès eliminar moltes partícules de monòxid de carboni, òxid de nitrogen o hidrocarburs abans que arribessin a l’atmosfera.

Aquest compost és bàsicament un additiu d’urea i aigua destil·lada capaç de neutralitzar els òxids de nitrogen en un 90% en els catalitzadors selectius SCR, mitjançant un sistema d’hidròlisi. El compost es pot emmagatzemar en un dipòsit auxiliar i, tot i que el consum d’AdBlue és baix, cal recarregar-lo cada 10.000 o 15.000 quilòmetres, en funció del vehicle i el tipus de conducció.

Però la crisi de subministrament energètic i l’encariment de l'energia elèctrica i de gas natural han portat els principals productors d’AdBlue a Europa (és un sistema bàsicament europeu, perquè a l'Àsia i a Amèrica el dièsel no és tan popular) a anunciar una aturada de producció que ja es nota en el preu del producte i que en vaticina una futura escassetat. De fet, la principal fàbrica europea d’AdBlue, l’eslovaca Duslo, ha anunciat una aturada de la producció temporal, i molts estats i empreses hi han reaccionat incrementant-ne l'estoc i se n'ha disparat el preu. Fertiberia, el principal productor d’AdBlue de l’estat espanyol, ja ha anunciat que n'aturarà la producció com a mínim fins ben entrat el mes de novembre.

L'increment de preus ha fet que del poc més d’un euro per litre que es pagava per l’AdBlue fa alguns mesos, en alguns mercats com el britànic s’hagi passat ara als gairebé sis euros per litre. I la previsió és que continuï pujant en un futur no gaire llunyà.

L’escenari és molt preocupant si tenim en compte que gairebé tots els camions de subministrament que circulen a Europa necessiten AdBlue per funcionar, i en un hipotètic cas d’escassetat total es podria arribar a paralitzar el transport per carretera europeu.

Què passa si s’esgota l’AdBlue del cotxe?

Si esgotem el dipòsit d’AdBlue del nostre cotxe en marxa, el vehicle ens avisarà que cal recarregar-ne el dipòsit però ens permetrà circular fins a arribar a la destinació. Ara, un cop apagat el motor, el cotxe no es tornarà a engegar fins que el sistema electrònic no detecti que s’ha recarregat el dipòsit d’AdBlue.

stats