Suplements 08/10/2021

Cinc raons per les quals Instagram és tòxic per als adolescents

La xarxa social afecta la salut mental dels joves perquè propicia la "comparació social negativa"

3 min
A Espanya, Instagram ocupa la segona posició en la llista de les aplicacions més bloquejades per les famílies

"Al voltant del 32% de les dones que fan servir Instagram se senten pitjor amb els seus cossos". Aquesta és una de les conclusions de l'informe intern que el mateix Facebook va fer sobre la seva aplicació estrella, Instagram, i que ara s'ha filtrat a la premsa. Aquesta recerca analitza l'impacte negatiu d'aquesta xarxa entre el públic i especialment entre les persones adolescents. "Cada vegada hi ha més estudis que alerten que Instagram pot afectar negativament la salut mental dels usuaris, particularment de les adolescents", afirma Ferran Lalueza, professor i investigador dels estudis de ciències de la informació i de la comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). "El fet que la mateixa empresa ho hagi constatat i documentat fa esvair qualsevol dubte que pogués haver-hi sobre aquest risc", afegeix. 

Aquesta xarxa té més de 1.300 milions d'usuaris a tot el món i, encara que Instagram no és la xarxa social amb més usuaris, sí que és la que creix més: en cinc anys ha triplicat el seu nombre d’usuaris a Espanya, i és la preferida dels mil·lennials segons The Social Media Family. “Cal tenir en compte la incidència que pot tenir en una població jove", explica Lalueza. Segons l'informe intern –filtrat per Frances Haugen, una exempleada–, un dels principals efectes d'aquesta xarxa és la "comparació social negativa", que fa que els usuaris es valorin segons el seu atractiu, la seva riquesa i el seu èxit respecte als altres. "Al món irreal d'Instagram, un físic atractiu es presenta sovint com l'única porta d'entrada cap a l'èxit i l'acceptació social. Aquest missatge pot resultar dolorós, excloent i distorsionador per als qui no se senten a gust amb el seu cos", detalla el professor. 

Tant Lalueza com el psicòleg de la UOC José Ramón Ubieto apunten altres raons que fan que Instagram sigui una xarxa social potencialment tòxica: 

  1. El físic com a presentació. "La imatge és el tret gairebé únic de presentació a la xarxa. Això fa que tot el valor recaigui sobre l'estat d'aquesta instantània i es redueixi la presentació formal", adverteix Ubieto, que afegeix que "l'efecte d'aquesta comparació pot augmentar les vacil·lacions de tot adolescent. Comparar-se amb milers de fotos fa més complicat habitar el seu cos".
  2. Una realitat falsa però sempre perfecta. "El món que s'exhibeix a Instagram és un món irreal fruit d'una selecció esbiaixada (mostrem el millor i obviem el pitjor) i amb filtres embellidors. Si ens comparem amb aquest món sense ser conscients que és fictici, la nostra realitat acaba resultant bastant depriment", afirma Lalueza. 
  3. Un públic objectiu molt sensible. "En edats en què encara estem formant la nostra personalitat i aprenent a acceptar-nos tal com som, el contrast esmentat pot resultar particularment demolidor." Segons aquest estudi, les persones adolescents tenen una alta sensibilitat emocional, i el desenvolupament prolongat del procés reflexiu i el control cognitiu poden fer-les específicament reactives a aquest tipus de mitjans.
  4. És molt difícil tancar la sessió. "Té una alta capacitat d'absorció d'interès, temps i dedicació que els priva d'altres activitats", afirma el psicòleg. En aquesta línia, Lalueza explica que "les xarxes socials estan acuradament dissenyades perquè ens hi enganxem i hi dediquem el nostre temps. Com més temps invertim a Instagram, més alt és el cost d'oportunitat en termes de coses positives que podríem estar fent i que no farem". 
  5. Eco tòxic. Per a Ubieto, aquesta xarxa funciona com una cambra d'eco: "Si tu comuniques un desig o una idea, per exemple sobre autolesions o suïcidi, aquesta xarxa et multiplica les opcions. Aquest eco és un reforç de la teva pròpia idea".

Amagar els "M'agrada", una possible solució?

"L'eliminació dels m'agrada pot pal·liar una mica aquest efecte de comparació social, però restarà valor a aquesta xarxa i farà que neixin noves xarxes a les quals sorgeixi això mateix però d'una altra manera", afirma Ubieto. "Darrere d'aquesta estratègia hi ha la intenció de les companyies de no "desanimar" els usuaris que no tenen milers de seguidors ni acumulen centenars de "M'agrada", que són la majoria", afirma Lalueza. Un consumidor desanimat que no aconsegueix tants "M'agrada" i comentaris com altres usuaris pot convertir-se fàcilment en un element passiu, i això podria ser un perill per al bon funcionament de la plataforma.

Els menors espanyols passen més de 600 hores a l'any només a Instagram

Aquesta setmana s'ha celebrat l'onzè aniversari d'Instagram i, coincidint amb l'efemèride, Qustodio, plataforma de seguretat en línia i benestar digital per a famílies, ha elaborat una anàlisi sobre el comportament digital dels menors a Instagram. S'hi recullen dades d'ús entre el setembre del 2020 i el 2021 a Espanya, el Regne Unit i els Estats Units. D'acord amb les dades de la mateixa plataforma, el 2020 les xarxes socials, en general, van experimentar un creixement d'ús en menors del 76% i TikTok va aconseguir prendre el primer lloc a Instagram a nivell mundial. Tot i passar a ocupar el segon lloc del rànquing d'apps més utilitzades, Instagram no para de créixer i en l'últim any s'observa un augment d'usuaris del 25%. Per països, Espanya se situa al capdavant amb un augment en el nombre d'usuaris en l'últim any del 41%, enfront del Regne Unit (27%) i els Estats Units (11%).

A nivell global, el temps d'ús de l'aplicació per part dels menors ha augmentat un 16%: ha passat d'una mitjana de 50 min/dia a 58 min/dia. L’increment més gran el veiem a Espanya, on els menors passen un total de 36.500 minuts a l'any a Instagram o, cosa que és el mateix, més de 608 hores a l'any. Les dades de l'estudi mostren una mitjana de 100 minuts al dia a l'aplicació el setembre del 2021 davant dels 69 minuts que passaven el 2020, fet que suposa un augment del 45%. A causa de les llargues hores que passen els menors davant de les pantalles utilitzant aquesta xarxa social, el bloqueig d'Instagram ha augmentat un 25% respecte a les dades del 2020 i s'ha convertit en la tercera app més bloquejada per part de les famílies a nivell global, per darrere de Tik Tok (54%) i Facebook (27,5%).

"Instagram ha sigut una revolució que ha estat en constant evolució des del seu naixement. Ha passat de ser una xarxa per registrar on havies estat a un lloc on compartir, crear, fer negocis i fins i tot crear professions", apunta Eduardo Cruz, CEO i cofundador de Qustodio. "Actualment Instagram s'enfronta al repte de competir amb TikTok i complir amb les expectatives de les generacions zeta i alfa".

stats