Suplements 15/03/2019

Aprendre a estimar, valorar i respectar la serra

El CEIP Ses Marjades de Sóller és una de les escoles públiques que formen part del projecte educatiu per fomentar el valor cultural i social de la Tramuntana

Toni Crespí
3 min
Aprendre  a estimar, valorar i respectar la serra Projecte educatiu d’aprenentatge i servei

Estimar, respectar i oferir servei a un dels majors patrimonis de Mallorca com és la serra de Tramuntana és la finalitat que té el projecte que duen a terme diferents centres educatius de les Balears. Gràcies a la implantació d’una metodologia innovadora a les Illes, la d’aprenentatge i servei, el Consell de Mallorca col·labora amb diferents escoles per aprofitar el gran valor d’aquest entorn natural. Difondre la importància que té preservar i cuidar la Serra entre els més joves és un dels principals objectius d’aquest programa. Mitjançant l’elaboració i la creació de processos de servei comunitaris entre els alumnes, es pretén que els infants puguin detectar les necessitats reals que presenta la Serra per, així, aprendre a respectar-la i estimar-la correctament. El CEIP Ses Marjades de Sóller és una de les escoles que han decidit sumar-s’hi i formar part d’aquest projecte educatiu per fomentar el valor social i cultural de la Tramuntana entre els seus alumnes.

MODEL EDUCATIU

L’escola pública Ses Marjades és un dels centres de les Illes interessats a transformar l’actual i tradicional model educatiu. Aplicant una metodologia innovadora, aquesta escola introdueix com a principi fonamental l’educació integral dels infants en estreta relació amb la naturalesa. “L’escola es fonamenta en els principis de l’ecologia profunda i regenativa i en els principis de la pedagogia holística”, exposa la directora del centre, Maria Gual.

A partir d’aquí, “desenvolupam una organització i el treball per competències per arribar als objectius que la normativa educativa autonòmica proposa, com a escola pública que som”, explica la directora. Així, el propòsit d’aquesta escola és oferir una educació basada, essencialment, en el contacte i la interacció conscient dels infants amb un mateix, amb els altres i amb la naturalesa. “Els eixos fonamentals que mouen el dia a dia de l’escola sorgeixen d’un respecte profund per qualsevol forma de vida i el desenvolupament conscient de l’ésser humà a través d’una innovaodora metodologia” destaca la professora i coordinadora del projecte d’aprenentatge i servei, Carme Herrera. La directora explica que són una comunitat educativa arrelada a l’entorn per la ubicació en la qual es troba el centre. “Aprofitem l’avantatge que ens dona estar situats enmig d’un entorn natural tant ric com aquest. Tractant-se d’un projecte a la Serra, una escola com la nostra, no podia fer altra cosa que sumar-se a aquest projecte d’aprenentatge i servei a la Tramuntana”.

CO-VIVÈNCIA AMB LA NATURA

Els infants d’aquesta escola solen sortir a caminar perr la Serra cada 15 dies. “Feim excursions a diferents llocs de la Tramuntana, com al camí de Binibassí a Fornalutx, la platja d’en Repic, l’embassament de Cúber, Son Amer i el camí de Lluc a Pollença”, apunta Herrera. La docent assenyala també que la majoria dels infants estan avesats a interactuar amb aquest entorn, però que l’objectiu és que siguin conscients de la importància que té preservar, conservar i respectar el que ens envolta. “Per nosaltres és essencial que els infants respectin i defensin aquest patrimoni del qual formem part. Quan aprenen a respectar el medi ambient, aprenen a apreciar-lo. És fonamental fer partícips els infants de la transcendència que té protegir el patrimoni de la Serra”, afirma la coordinadora del projecte.

MOTIVACIÓ

Una de les activitats més importants que fan els infants és la neteja de nombrosos residus que deixen els visitants de la zona. La directora del CEIP Ses Marjades subratlla que “per als estudiants és molt gratificant comprovar que la seva tasca és una aportació al bé comú”. “Observam que els infants estan molt motivats quan els proposam diferents projectes relacionats amb la co-vivència, conservació i protecció de l’entorn de la serra de Tramuntana, remarca.

Projecte educatiu d’aprenentatge i servei

Amb aquest projecte educatiu, el Consell de Mallorca i la Conselleria d’Educació i Universitat volen promoure la metodologia d’aprenentatge i servei dins el currículum dels centres escolars de l’àmbit de l’illa de Mallorca en el marc de la serra de Tramuntana. La principal finalitat és afavorir l’establiment de xarxes comunitàries amb responsabilitat social entre tots els centres educatius. Així, l’aprenentatge servei és una metodologia que, mitjançant la detecció de necessitats reals, afavoreix processos d’aprenentatge i de servei a l’entorn amb l’objectiu de conèixer-lo i participar, en comunitat, a millorar-lo.

stats