Suplements 04/01/2022

La sostenibilitat, els 'tiki pokes' i la flor d'hibisc, les tendències a la cuina del 2022

A més de preocupar-nos per tenir estils de vida més saludables, arriba una nova etapa d'àpats originals

5 min
Els tiki pokes de la cuina polinèsia es faran ben presents en el nou any

BarcelonaNingú sap com serà el 2022, un nou any que arriba marcat per la incertesa de la pandèmia. Tampoc a taula, però les xarxes socials i la demanda dels consumidors ja anticipen algunes tendències, de les quals la indústria ha pres bona nota per tenir un any ple de gastronomia. La sostenibilitat figura com la gran protagonista dels pròxims 12 mesos, com passa en altres àmbits com la moda i la mobilitat, però el 2022 també és l’any de la revitalització de les propostes més gurmet després d’una certa calma als bars i restaurants. Les tendències, apuntades per mitjans especialitzats com la Food & Beverage Magazine, cadenes com Whole Foods Market i informes com el document anual de la nutricionista Hanni Rützler Future food studio, també indiquen que caminem cap a una nova etapa d'àpats originals i de desafiament als paladars, en què sobresurten noves propostes que atorguen protagonisme a la cuina de la Polinèsia i les receptes amb flor d'hibisc.

Dietes sostenibles

Les decisions sostenibles a tots els nivells i els estils de vida saludables seran les grans tendències del 2022. Això afectarà decisions tan diverses com la manera de vestir o la de viatjar, i tindrà un gran impacte especialment en la de menjar. Aquesta mirada holística conduirà els comensals més conscienciats a optar més que mai per productes de proximitat i saludables, amb una mirada transversal que s'atrevirà a rebutjar ingredients exòtics i sense cultiu local. L'oferta dels restaurants també intentarà remar en aquesta direcció i tindran un pes molt destacat les proteïnes d'origen vegetal, com ara els llegums.

Les dietes amb aliments vegetals adopten nous camins

‘Vegurmets’

Les dietes basades en aliments vegetals fa temps que tenen el seu espai a la cultura gastronòmica de casa nostra. Tanmateix, aquest 2022 es preveu en la restauració el desenvolupament del concepte de vegurmet, una paraula que combina l’esperit del que és vegetal amb les creacions gurmet. Les verdures adoptaran un paper protagonista com a font de plaer en les cartes per intentar deixar de banda el seu paper com a guarniment. Aquesta noció intentarà animar els comensals a abandonar la idea que la bona cuina només ha de contenir carn, peix o altres productes animals. D’aquesta manera, afloraran restaurants que proposaran verdures, fruites, cereals i llegums com a estrelles del plat i no com a actors secundaris.

Real Omnivore

A l'altre extrem de la tendència anterior, hi haurà una reafirmació d'alguns consumidors omnívors del seu estil gastronòmic. La seva intenció, emmarcada dins del moviment Real Omnivore, serà visibilitzar que ells mengen absolutament de tot, fent honor a l'origen de la paraula, i no només centrant-se en la carn. A diferència d'aquelles persones que eviten certs aliments, aquests comensals estan oberts a tota mena d'ingredients, fins i tot els més inusuals, com carn in vitro i insectes. Al darrere d'aquest moviment, que té com a traducció verdaders omnívors, hi ha també un gest sostenible que vol reivindicar que les dietes omnívores s'estenen a tota mena d'àpats i no només als greixos animals.

Dietes reduccionistes

També orientat a un estil de vida com més saludable millor, es posarà de moda l'opció de reduir la presència de productes animals a la dieta per part d'aquells que no se senten preparats per ser vegans o vegetarians. Ara bé, a diferència dels flexitarians, que mengen carn i peix de tant en tant, la seva opció serà minimitzar el consum d'aquesta mena d'ingredients i, quan els consumeixin, que siguin d'altíssima qualitat i amb animals alimentats amb pinsos extra i criats en llibertat.

Cuina de la Polinèsia

La cuina tiki de la Polinèsia serà l'aposta internacional d'enguany. El bon rotllo que proporciona el concepte tiki time de Tahití, Fiji i Bora Bora es podrà degustar en forma d'àpats frescos, divertits i lleugers, com els tiki pokes, suggeriments a base de peix cru, coccions amb llet de coco i idees amb fruita fresca exòtica, així com còctels a base de rom. Aquesta gastronomia té influència francesa i xinesa, i les seves preparacions són bastant especiades i solen incloure llet de coco, gingebre, llima, vainilla i tamarinde, uns aliments molt presents en el 2022.

Boom de la flor d’hibisc

Aquesta flor originària de zones tropicals adoptarà un cert protagonisme en diferents plànols gastronòmics. Es tracta d’una flor cada cop més utilitzada en postres i còctels, així com en plats crus. Aquest ingredient cridat a ser el rei del 2022 es fa servir per elaborar infusions i melmelades al Carib, mentre que a l'Amèrica Llatina és una vella coneguda per a la preparació d’Aigua de Jamaica. Amb un alt contingut en vitamina C, es podrà trobar en molts altres productes aquest any, i també barrejat amb altres elements com el gingebre i el mango.

La flor d'hibisc és tendència: en aquest cas, deshidratada per fer un suc

Fruita exòtica quilòmetre zero

Qui ha dit que els mangos i les pinyes no podien conrear-se al centre d'Europa? Doncs bé, aquest any es demostrarà que la indústria s'ha posat les piles oferint als seus clients fruita i verdura exòtica de proximitat i que no comportarà viatges transoceànics en avió. Tot i que la sostenibilitat d'aquesta mena de conreus està en qüestió per les necessitats de temperatura i aigua d'aquests cultius, tendències com Local Exotics seran algunes de les grans línies gastronòmiques que es podran veure el 2022, de manera que el consumidor no se sentirà culpable d'afegir verdura exòtica a dojo a les seves amanides o prendre ingredients asiàtics en els seus àpats diaris.

Més begudes sense alcohol

Una gran part del públic demanarà en més quantitat aquest 2022 refrescos i begudes de tota mena sense alcohol. Les cerveses seran en part les reines d’aquesta tendència, però també tradicionals destil·lats que la indústria s’afanyarà a reconvertir per oferir sense graduació als seus clients. En aquesta categoria hi haurà, per exemple, gintònics i whiskys lliures d’alcohol, però també l’auge encara més gran de begudes escumoses amb característiques probiòtiques i aspiració saludable. A tall d’exemple, el kombutxa (te fermentat) és una beguda cridada a créixer encara més.

Més cuines fantasma

Les ghost kitchen (o dark kitchen) de restaurants orientats al lliurament a domicili seran un dels fenòmens que seguiran creixent aquest 2022. Sens dubte, aquestes cuines, en realitat restaurants dedicats completament a la venda en línia, sense taules ni cambrers, continuaran en auge. En un escenari on seguirà present la pandèmia i malgrat la reobertura de molts càterings, continuarà registrant-se un increment de les comandes per emportar-se, i sobretot les sol·licitades des d’aplicacions mòbils per dur el menjar a casa del client directament. Aparellada amb aquestes cuines, el 2022 també serà un any de més alimentació en línia que mai.

Oda al verd en la literatura gastronòmica

La literatura gastronòmica preveu un 2022 d’allò més farcit de novetats, especialment les dedicades a la cuina sostenible. Per exemple, Niki Webster oferirà la masterclass literària per fer-se vegà Vive más vegano (Anaya) i Angelita Alfaro publicarà Te quiero, verde (Cúpula) sobre verdures en to delicatessen. També hi haurà Vegan Japaneasy (Cúpula), de Tim Anderson; Irresistiblemente veganas (Lunwerg), de Romi Sanzel; 100 recetas tradicionales adaptadas a la dieta cetogénica (Grijalbo), de Laura Garat, i la reedició de la Marquesa de Parabere Platos escogidos de la cocina vasca (Espasa). D’altra banda, Martin Berasategui publicarà les seves receptes amb més caràcter a Cocina con garrote (Grijalbo) i la influencer Patri Tena es desvirtualitzarà amb Tictacyummy (Anaya).

stats