MEDI AMBIENT
Societat 21/11/2017

Tot a punt per vetar els cotxes més contaminants

Barcelona multarà amb 100 euros els vehicles que se saltin la prohibició d’entrar a la ciutat en dies d’episodi

Elena Freixa / Maria Ortega
4 min
El trànsit a Barcelona

BarcelonaL’àrea de Barcelona ja ho té tot llest per començar a aplicar les restriccions de circulació als cotxes més contaminants. A partir de l’1 de desembre, aquests turismes tindran vetada l’entrada a la ciutat quan es declarin episodis de contaminació ambiental -dies en què la concentració de partícules a l’atmosfera supera els llindars màxims establerts-. A la pràctica, aquesta situació es dona entre dos i tres cops l’any i acostuma a durar uns tres dies de mitjana. La prohibició serà un primer assaig d’un canvi de normativa que serà permanent a partir de l’1 de gener del 2020, quan el veto als cotxes més contaminants durarà tots els dies de l’any i no només quan hi hagi pics de contaminació a l’aire.

Tot a punt per vetar els cotxes més contaminants

Les noves restriccions afectaran, a la pràctica, uns 112.000 vehicles dels que circulen habitualment per l’àrea de Barcelona, l’equivalent al 14% del parc circulant, segons dades de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Els vetats seran els cotxes que no portin cap distintiu ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT). Estan afectats els cotxes de benzina matriculats abans del 2000 -anteriors a la normativa Euro 3- i els dièsel d’abans del 2006 -anteriors a l’Euro 4-, i les furgonetes d’abans de l’1 d’octubre del 1994 -anteriors a l’Euro 1-. De moment, aquest any queden fora de la prohibició motos, camions, autocars, autobusos i furgonetes Euro 1, Euro 2 i Euro 3. Els vehicles d’emergències i de persones amb mobilitat reduïda queden al marge de la norma.

Barcelona ja està preparada per detectar els conductors infractors que agafin un cotxe prohibit en dies d’episodi. Més d’un centenar de senyals informatius recordaran els distintius necessaris per circular i, en cas d’ignorar-los, les multes seran de 100 euros, que es rebaixaran si es paguen al moment.

Tot a punt per vetar els cotxes més contaminants

L’àrea crítica on no es podrà circular ocupa 95 quilòmetres quadrats -vegeu gràfic-, que inclouen el municipi de Barcelona, tot i que excloent-ne la Zona Franca, Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes. També entren dins d’aquesta nova àrea de baixes emissions part de les poblacions veïnes d’Esplugues de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Cornellà i l’Hospitalet de Llobregat. La prohibició serà efectiva entre les 7 del matí i les 8 del vespre.

La salut, en joc

L’àrea de Barcelona serà la primera de l’Estat que implementa aquest tipus de mesures restrictives. La tinent d’alcalde de l’àrea d’Ecologia, Janet Sanz, va defensar que l’objectiu és guanyar “una batalla per la salut pública”. L’èxit de la mesura seria, segons Sanz, que no hi hagués cap sanció i que la ciutadania estigués prou conscienciada per deixar a casa els cotxes més contaminants, com a mínim els dies més crítics. Els responsables de l’AMB també confien que els conductors interioritzaran la normativa. “El canvi cap a l’obligatorietat de deixar aparcats els cotxes més contaminants en dies d’episodi demostra que es fan passos importants en la lluita contra la contaminació”, va dir ahir a l’ARA el vicepresident de Mobilitat i Transport, Antoni Poveda.

Poveda va insistir que els efectes que la contaminació té sobre la salut obliguen a actuar. “Cada any hi ha més de 3.500 morts prematures a l’àrea metropolitana de Barcelona que estan lligades a la contaminació atmosfèrica”, va recordar el responsable de l’ens.

Més transport públic

Com a part de l’estratègia per erradicar els cotxes més vells i contaminants, l’AMB té en marxa la iniciativa de la Targeta Verda, un títol de transport gratuït per a la qual ha rebut 249 sol·licituds des que es va posar en marxa el passat 2 d’octubre. La targeta verda metropolitana dona a l’usuari que la demana el premi de poder viatjar gratis i de manera il·limitada en transport públic durant tres anys. A canvi, però, ha d’haver dut a desballestar un vehicle privat contaminant i no haver-ne comprat cap durant els sis mesos anteriors ni posteriors al desballestament, així com comprometre’s a no fer-ho durant tres anys. “Estem satisfets perquè molts dels que han sol·licitat la targeta són joves que van decidir treure’s de sobre el cotxe, i això és una bona notícia pel que fa als hàbits de transport”, sosté Poveda.

A banda, també s’ha creat un altre nou títol de transport per a aquests dies anomenat T-Aire, que permet adquirir un viatge d’anada i tornada per 1,80 euros dins de la primera corona metropolitana. El cost és equivalent al que del preu unitari de cada trajecte en un abonament T-10 i, per tant, és més barat que els títols individuals ordinaris.

El transport públic augmentarà, globalment, un 10% l’oferta respecte a un dia normal, segons els càlculs de la Generalitat, sumant tren, metro i autobusos. Es preveu absorbir l’increment de la demanda amb més freqüència de pas en les hores punta al metro i als busos i, en aquest últim transport, també s’habilitaran carrils especials provisionals com el de la B-23 als accessos a Barcelona i també a l’entrada per la Gran Via. Els Ferrocarrils de la Generalitat funcionaran tot el dia amb la freqüència més alta, pròpia de les hores punta.

Pel que fa al dispositiu de control de la circulació de vehicles, per controlar que només entrin a Barcelona els vehicles autoritzats, la Guàrdia Urbana tindrà un dispositiu especial amb 48 patrulles dedicades a detectar infractors, imposar sancions i demanar-los que surtin de la zona prohibida. Com a falta lleu que serà, no hi haurà immobilització dels vehicles multats. Els agents es desplegaran a la zona de les sortides de les rondes i comprovaran matrícules. Els cotxes sense etiqueta de la DGT i visiblement més vells tindran més números de veure’s sotmesos als controls. El consistori preveu tenir en marxa abans del 2020 un sistema de control de matrícules automàtic, que comportarà una inversió d’1,5 milions.

Com s'alertarà d'un episodi ambiental?

Els dies d'episodi es comunicaran amb 48 hores d'antelació perquè els conductors puguin preveure si han de canviar d'hàbits en els desplaçaments. Els cotxes que estaran vetats per circular dins l'àmbit de les rondes de Barcelona seran aquells que no tinguin cap etiqueta distintiva ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT), és a dir, els que generen més emissions. Fora de les rondes, però dins l'àrea de Barcelona, estarà prohibida la circulació de turismes de més de 20 anys (matriculats abans del 1997) i furgonetes d'abans de l'octubre del 1994.

Les mesures restrictives són només en cas que es decreti episodi de contaminació, un escenari que acostuma a ser molt puntual al llarg de l'any. Des que ha començat l'any, per exemple no se n'ha decretat cap –és més habitual a l'hivern i a la tardor–, i el 2016 només se'n va decretar un en tot l'any. Si es miren anys anteriors, el 2015 també n'hi va haver només un episodi i el 2014, cap. La durada dels episodis acostuma a ser d'un o dos dies, però el 2013, per exemple, l'únic que es va produir va ser de tres o quatre dies.

stats