Societat 28/03/2022

Es tripliquen les consultes a Convivèxit per problemes de salut mental entre l'alumnat

També s'han disparat les notificacions per maltractament infantil i l'absentisme

2 min
El pati d'una escola de Barcelona en una imatge d'arxiu

PalmaLa darrera memòria de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar (Convivèxit) reflecteix l'impacte dee la pandèmia en la salut emocional dels infants i adolescents. Si el curs 2019-2020 les peticions d'assessorament associades a malestar emocional, depressió i conductes autolítiques representaven el 4,2% de totes les demandes a l'Institut, el curs passat es varen triplicar i varen arribar al 12,3%. Aquesta realitat "preocupa i ocupa la Conselleria d'Educació", ha dit el conseller Martí March en la presentació de la darrera memòria del Convivèxit. En aquesta línia, ha assenyalat que és un "punt de present i de futur" per abordar i que dissenyen una acció interinstitucional per "fer una actuació preventiva".

"Estan tristos. Els estan sortint tots els efectes de la pandèmia", ha valorat la directora de l'Institut, Aina Amengual. Ha assenyalat que sobretot afecta els adolescents d'entre 13 i 16 anys i ha recordat que Balears és una de les poques comunitats autonònomes que tenen un protocol d'actuació davant les conductes autolítiques, que varen elaborar les conselleries de Salut i Educació i es va publicar el 2021. Així mateix, Amengual ha assegurat que estan fent "molta formació en educació emocional, cosa que abans no es feia perquè no hi havia la necessitat".

D'altra banda, es confirma la tendència a la baixa dels casos d'assetjament, que Martí March ha relacionat amb els protocols i accions per millorar la convivència que s'han engegat els darrers anys. En concret, dels 308 protocols que es varen obrir, 87 varen ser valorats com a assetjament i el 70% dels casos es varen resoldre positivament. La majoria dels casos d'assetjament els varen patir alumnat amb necessitats educatives especials (53 casos). També es varen notificar assetjaments per motiu de gènere (16), cultural o religiós (12), de diversitat sexual (13) i per aspecte físic (25).

Una altra dada rellevant de la memòria és l'increment de notificacions al Registre Unificat de Maltractament Infantil (RUMI): s'han duplicat respecte del curs anterior, de 360 casos a 606. La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, ha matisat que l'any 2020 hi va haver el confinament i que, per tant, els centres educatius varen activar menys RUMI. Així i tot, ha afirmat que els problemes derivats de la pandèmia han suposat més factors de risc per violència contra els infants i adolescents de casa.

També han augmentat considerablement els casos d'absentisme (de 985 el curs 2019-20 a 1.220 el 2020-21) I l'acompanyament a l'alumnat trans (de 8 casos a 45). En aquest darrer cas, hi ha influït el fet que es publicàs el Protocol Trans per a alumnat transsexual i transgènere als centres educatius de les Illes Balears.

Coeducació: el repte dels currículums

Tots els centres educatius ja tenen agents de coeducació i "hi ha un abans i un després, una millora molt gran en aspectes com el llenguatge inclusiu que esperam que es traslladi al nivell curricular", ha valorat Amengual. I és que aquest és un dels grans reptes quant a la perspectiva de gènere en l'ensenyament: que aquesta travessi tots els continguts.

Segons la Memòria, la meitat dels centres de les Illes Balears va incloure la coeducació dins els objectius curriculars i disposen de material didàctic amb perspectiva d'igualtat. A més, el 77% ha visibilitzat dones com a referents, però només el 17,7% ha visibilitzat referents dels col·lectius LGTBIQ+.

stats