Societat 27/10/2019

Una trentena de talls i sabotatges als trens des de la sentència del Procés

El Sindicat Espanyol de Maquinistes alerta dels riscos d'aquestes protestes

Ara
3 min
Servei per carretera a la R12 entre Lleida i Calaf pel xoc d'un tren amb obstacles a la via

BarcelonaUn bloc de ciment col·locat a les vies va obligar ahir a suspendre el servei de tren que tot just s'acabava de restablir a la R12. Avui, un arbre talat sobre les vies ha interromput durant hores els trens entre Flaçà i Figueres. Diumenge passat va ser una nevera col·locada sobre les vies la que va alterar el servei ferroviari a la zona de Valls. I, en total, des que es va fer pública la sentència del Procés, les protestes han afectat en una trentena d'ocasions el servei de Renfe. En la meitat dels casos s'ha tractat de manifestants que han impedit la circulació de trens, però en catorze ocasions les protestes s'han traduït en col·locacions d'objectes, tales d'arbres i cremes de neumàtics o de la fibra òptica, que és el que va afectar el servei d'alta velocitat a Girona el 24 d'octubre.

El Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris (Semaf) ja ha alertat que aquesta mena de sabotatges "posen en perill la integritat física dels professionals i la ciutadania". En un comunicat, el sindicat demana una "profunda reflexió" abans de continuar aquestes accions de protesta, perquè, avisa, les "conseqüències poden ser gravíssimes". Fonts de Renfe ja van alertar, de fet, quan un tren va topar amb un arbre entre les Franqueses i la Garriga que, el 2014, un maquinista va perdre una cama en un accident semblant.

El primer tall de vies posterior a la sentència es va registrar, com recull l'agència Efe, el 14 d'octubre a Celrà (Gironès), i aquella mateix dia hi va haver un altre tall de vies de Girona que va afectar els serveis de l'AVE. El 15 d'octubre van continuar els incidents: uns desconeguts van col·locar un arbre talat sobre la via entre Sant Miquel de Fluvià (Alt Empordà) i Flaçà (Gironès); a Mataró (Maresme) i Reus (Baix Camp) es van tallar les vies; a Sils (Selva) es va muntar una barricada i en el tram entre Urtx i Puigcerdà s'hi van cremar neumàtics.

Un dia més tard diferents objectes van ser cremats entre Sant Pol de Mar i Canet de Mar, al Maresme, així com neumàtics a la línia de Mollerussa-Lleida i a la d'alta velocitat Figueres-Girona. Hi va haver manifestants a les vies de les estacions de Vilanova i la Geltrú (Garraf) i a les de Reus i Valls.

Ja el dia 17 els manifestants van ocupar les vies a Reus (Baix Camp) i a Sant Joan Despí, Badalona, Terrassa i Molins de Rei. El 20 d'octubre algú va col·locar un frigorífic a la zona de vies de Valls (Alt Camp), mentre que el 22 un tren de la xarxa de Rodalies de Barcelona va passar per damunt d'un arbre tallat intencionadament que era sobre la via en el tram entre les Franqueses i la Garriga.

Aquell mateix dia es van cremar objectes en el tram entre Figueres i Portbou (Alt Empordà). Un altre dels successos registrats a les vies els últims dies és del 24 d'octubre, quan es va cremar fibra òptica en un tram d'alta velocitat de Girona. Aquella jornada, a més, hi va haver una manifestació a la zona de l'estació de Montcada i Reixac (Vallès Occidental).

El 25 d'octubre es van cremar neumàtics a Caldes i es va tallar un altre arbre intencionadament perquè caigués a la zona de Maçanet (Selva).

D'altra banda, ahir dissabte Renfe va haver d'habilitar un servei per carretera entre Lleida i Calaf de la línia R12 perquè algú havia llançat un bloc de ciment i diferents palets a la via, entre Castellnou de Seana i Golmés (Pla d'Urgell). A aquestes incidències cal sumar-hi les registrades aquest diumenge: la interrupció de la circulació ferroviària entre Figueres i Flaçà, per la col·locació de troncs a la via, i el tall de circulació en les línies R1 i RG1 a Badalona (Barcelonès) per una manifestació.

stats