INFRAESTRUCTURES

El trànsit creix a l’estiu un 30% a les vies més turístiques

El Consell de Mallorca distingeix tres tipus de carreteres segons la seva variació estacional

Les principals carreteres de Mallorca registren un comportament estacional molt divers segons els nuclis que connecten. Mentre que els accessos a Palma tenen un trànsit molt estable durant tot l’any, les vies que serveixen a les localitats costaneres registren durant els mesos de temporada alta un increment de prop del 30% sobre la mitjana anual, segons dades del Consell de Mallorca. De fet, la institució distingeix tres tipologies de carreteres segons la variació estacional del trànsit.

Les més afectades per l’increment de l’activitat a l’estiu serien les que uneixen Manacor i Artà amb el port d’Alcúdia, l’autopista de Llevant (que connecta Palma amb Llucmajor i Campos) i la seva connexió amb el Migjorn. Aquestes vies “presenten un component estacional força més accentuat, atès que durant aquest mes de juliol i l’agost superaran un 30% el valor de les respectives intensitats mitjanes diàries anuals”.

Això vol dir que les carreteres properes als nuclis turístics com són les d’Alcúdia, Campos, la Colònia de Sant Jordi, Cala d’Or i Portocolom registren un desequilibri notable de trànsit entre els mesos d’hivern i els d’estiu.

Per contra, els accessos a Palma de la via de cintura presenten un comportament estacional molt poc accentuat, ja que no superen més d’un 4% la intensitat mitjana diària anual en aquests mesos d’estiu. “Aquestes dades demostren que la Ma-20 segueix un patró de trànsit típic d’una zona metropolitana que es veu afectada pel comportament estacional de Mallorca”, destaquen des de la institució mallorquina.

Vies d’estacionalitat moderada

La tercera tipologia inclou l’autopista d’Inca, la carretera de Manacor i la carretera que va d’Inca a Manacor, que durant els mesos d’estiu registren uns valors de la intensitat mitjana diària un 10% més alts que la mitjana anual, mentre que durant els mesos d’hivern les xifres baixen entre un 10% i un 20% respecte del trànsit habitual. Aquest comportament de la circulació, explica l’informe, es deu al fet que les poblacions tant d’Inca com de Manacor exerceixen durant tot l’any d’importants pols d’atracció i generació de viatges respecte de les seves respectives àrees territorials d’influència. Aquesta situació, en canvi, no es reprodueix en els casos d’Alcúdia i la zona del Migjorn, perquè es tracta de poblacions amb un menor pes demogràfic, econòmic i de serveis.

La carretera Inca-Manacor mostra un comportament estacional moderat, molt similar a la situació de les vies entre Palma i aquestes localitats, un fet que ratifica que el creixement del trànsit a l’estiu és una qüestió generalitzada arreu de les carreteres de l’illa.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF