MASSIFICACIÓ

El trànsit es dispara un 20% als principals accessos de Palma

Tan sols per l’accés de l’aeroport i Llucmajor cada dia passen 26.912 cotxes més que fa quatre anys

La quantitat de cotxes que passen cada dia per la via de cintura de Palma ha augmentat de mitjana un 20,2% entre l’any 2013 i 2017. Sumant els augments de tots els punts de control, el creixement és de 305.827 vehicles per dia en tan sols quatre anys, segons dades del departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, però cal tenir en compte que un sol cotxe pot passar per més d’un punt. La sortida 7A que condueix cap a Puigpunyent i al cementeri de Palma és la que experimenta una pujada de trànsit més accentuada en aquests darrers quatre anys, ja que arriba al 27,2%. 35.374 turismes més circulen cada dia en aquest punt, que els darrers anys s’ha convertit en un dels llocs amb més retencions a l’hora d’entrar i sortir de la feina a Ciutat.

L’autopista que du cap a l’aeroport és el segon punt amb més intensitat d’automòbils, atès que s’arriba a un 23,4% d’augment: cada dia hi passen 26.912 vehicles més. Cal recordar que és la principal via de connexió entre les persones que arriben en avió i Ciutat, a més de distribuir tots els usuaris que van cap al municipi de Llucmajor i els nuclis adjacents a l’autopista. Segons les dades del Consell, des de la sortida de Son Hugo fins a la ronda de Can Blau, els percentatges d’augment d’usuaris oscil·len entre el 20,1% i el 21,6%, mentre que a l’accés al passeig Marítim hi ha un 21,1% de pujada. Pel que fa a l’increment del nombre de vehicles a l’autopista de Ponent, aquest és de 16.198 més durant el període analitzat.

Les dades proporcionades per la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat indiquen que des de 2005 el trànsit a les carreteres s’ha incrementat un 42%, mentre que en el conjunt d’Espanya s’ha reduït un 6%. A més, la població de les Illes Balears en el mateix període exposat va créixer un 10%.

L’anàlisi Capacitat de càrrega turística. Estudi al centre històric de Palma, elaborat per la Fundació Iniciatives del Mediterrani amb la col·laboració de Palma XXI i Tramuntana XXI, revela que la matriculació de vehicles a Mallorca ha crescut fins als 45.000 el 2017. Segons les dades d’Ibestat, aquest darrer any hi ha hagut un 44% més de matriculacions de vehicles que el 2012. A més, les dades dels darrers dos anys apunten a un trencament de la tendència a la baixa que es registrà durant la crisi econòmica, quan es va decréixer en 15.000 matriculacions aproximadament entre el 2008 i l’any següent. A partir de 2013 la tendència no va aturar de créixer. A més de l’increment del parc mòbil mallorquí, entre les causes de tot aquest augment de trànsit cal comptar-hi també el creixement del nombre de cotxes de lloguer. Segons la patronal del sector, la xifra de vehicles de lloguer d’aquest darrer estiu es ha estat de, com a mínim, 90.000.

Afluència de cotxes al centre

La gran afluència de vehicles a Palma “comença a ser un fenomen freqüent i centre d’un debat social en què de cada cop més s’arriba a un cert consens a favor de realitzar accions per resoldre la saturació”, segons indica el document de la Fundació Iniciatives del Mediterrani. Les dades de les intensitats mitjanes diàries de vehicles (IMD) extretes de fonts del Consell de Mallorca corroboren que l’afluència de cotxes a la ciutat és de cada pic més gran i justifica la percepció de col·lapse, cada vegada més general entre la població.

Els residents i visitants que accedeixen en vehicle privat a Palma poden aparcar en aparcaments de la zona blava de l’ORA amb un màxim d’estada de dues hores o poden deixar el cotxe per un temps il·limitat en algun dels aparcaments soterrats d’ús públic, que “ofereixen més de 6.000 places de rotació arreu de la ciutat”, segons l’estudi. Un 40% d’aquestes places es concentren dins el centre històric, un 33% a les Avingudes o al centre històric i un 27% a l’eixample. A més, afegeixen que entre les 11 h i les 15 h en algunes ocasions s’arriba al límit d’ocupació en els aparcaments d’Antoni Maura, Mercat de l’Olivar i passeig de Mallorca. “La hipòtesi a què feim costat és que l’ocupació dels aparcaments soterrats està molt estretament relacionada amb els horaris d’obertura comercial i de serveis al centre històric de Palma”, conclouen.

EDICIÓ PAPER 18/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF