El trànsit de passatgers es redueix un 99,3% als aeroports de les Balears

El transport de mercaderies ha minvat un 55%, però el Govern reitera que l'abastiment està garantit

"Hem assegurat un confinament total de les Illes respecte del continent". Així ha valorat el conseller de Mobilitat i Habitatge del Govern, Marc Pons, les xifres de la connectivitat aèria i marítima i el seguiment del tancament de ports i aeroports des del passat 17 de març per tal de fer front a la crisi del coronavirus. El conseller s'ha reunit aquest dilluns amb els directors dels tres aeroports de les Illes, i el president de l'Autoritat Portuària. Amb el 31 de març com a data de referència, Pons ha indicat que el trànsit de passatgers s'ha reduït un 99,3% als aeroports insulars: si fa un any hi passaven 76.313 persones, el darrer dia de març del 2020 només ho varen fer 514, 312 sortides i 202 arribades.

La reducció a l'aeroport de Palma ha estat del 99,37%. El total de passatgers que varen circular per Son Sant Joan fa un any va ser de 60.398, mentre que el passat 31 de març ho varen fer 380 viatgers. A Menorca, s'ha passat de 4.373 a 47 passatgers, amb una reducció del 98,93%. A Eivissa, la minva ha estat del 99,25%, d'11.542 fa un any a 87 passatgers el darrer dia de març d'enguany. Pons ha destacat que s'ha aconseguit reduir el trànsit dels aeroports "al màxim" i que la situació continuarà igual  "si no hi ha ordres diferents".

Pel que fa al transport marítim, la reducció de passatgers ha estat del 94%. Pels ports de les Balears hi varen passar 18.360 persones fa un any, mentre que el passat 31 de març ho varen fer només 1.052. Aquest miler de passatgers s'explica sobretot pels "conductors dels camions del transport de mercaderies des de la Península i entre illes", ha explicat el conseller. En el cas de Formentera, la reducció ha estat més elevada, del 98,9%: fa un any n'hi va haver 3.296 i el passat 31 de març, 37.

El conseller ha assegurat que es mantindrà l'actual connectivitat, segons li han transmès les companyies. Sobre el desconfinament, Pons ha indicat que el Govern contempla "diferents escenaris", però que no es farà cap plantejament diferent del d'ara fins que les autoritats sanitàries hi donin el vistiplau. Així i tot, ha destacat que "els ports i aeroports estaran preparats" i que es mantindran les rutes considerades com a servei públic (OSP). "La connectivitat amb la Península i els mercats emissors es recuperarà de manera progressiva", ha afirmat.

A més, el Consell de Govern aprovarà el pròxim dimecres que es paguin 4,5 milions d'euros a les navilieres, corresponents al "75% del descompte de resident, 80% en el cas de Formentera", segons ha explicat també Pons. D'aquesta manera, les empreses de transport marítim estaran "al dia de pagament" i disposaran de liquiditat per "mantenir les rutes que estan cobrint", ha afegit.

Tràfic de mercaderies

La reducció del tràfic de mercaderies ha estat del 55%: el darrer dia de març varen arribar 12.945 tones de càrrega als ports de les Balears, mentre que el mateix dia de l'any passat varen ser 33.427 tones. La minva en el nombre de camions ha estat del 66%: fa un any hi arribaren 3.218 camions, i el 31 de març, 1.087. Malgrat aquestes xifres, Pons ha assegurat que "l'abastiment a les Illes està garantit".

Segons el conseller, la reducció del volum de mercaderies s'explica per "la paralització dels sectors industrial i de la construcció, els quals també en demanden", i per la manca de turistes, els quals feien que "el nivell de consum fos més gran" pel que fa a l'alimentació. "Hi ha hagut una reducció necessària, però la cobertura està garantida", ha subratllat.

Transport terrestre

Quant al transport en tren a Mallorca, el nombre de passatgers ha minvat un 94%, i ha passat de 20.507 persones a 1.227. En el cas dels autobusos, els usuaris s'han reduït un 96,2%, de 23.342 a 894 viatgers. "La reducció s'ha fet de manera progressiva per evitar les aglomeracions que podia provocar una reducció excessiva de les freqüències", ha explicat Pons. A hores d'ara, els Serveis Ferroviaris de Mallorca han reduït les freqüències un 50%, mentre que el transport interurbà en autobús ho ha fet un 62% respecte d'un dia normal.

EDICIÓ PAPER 26/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF