Publicitat
Publicitat

"Es tracta una pulmonia com si fos un constipat"

"El que s'ha fet fins ara en relació al fracàs escolar a les Illes Balears és tractar una pulmonia com si fos un constipat". S'expressa així de clar una professora del Departament de Pedagogia de la Universitat de les Illes Balears, que s'estima més que el seu nom no surti publicat. En la seva opinió, el problema de l'educació és molt més profund del que han volgut veure els diferents governs, siguin d'un signe o d'un altre, i per aquest motiu no han atorgat o no han sabut atorgar al repte la dimensió que té i actuar-hi en conseqüència.

Segons aquesta especialista, l'apel·lació al sistema productiu com a causa cabdal de l'abandonament escolar prematur té una important base com a argument, però en algunes ocasions hauria esdevingut també una excusa per desistir. Els governs, considera, "no poden defugir la responsabilitat d'entrar en el fons de la qüestió, per complicat que sigui fer-ho. Si el model productiu n'és una de les causes, llavors s'ha de fer del tema una qüestió central i se l'ha d'abordar no només des de modificacions puntuals de la normativa educativa, sinó en el conjunt de l'acció de govern", afirma.

Són molts els experts que insisteixen que un "pacte" per l'educació és una cosa essencial, però es mostren escèptics davant la possibilitat que se n'assoleixi algun de realment efectiu, perquè sovint s'analitza el tema des d'una òptica exclusivament partidista, pendent de resultats a curt termini. Més aviat, opina la pedagoga, "s'anuncien pactes, consensos, documents i estratègies que en general responen a la necessitat de demostrar que s'està preocupat per l'educació, sense aprofundir-hi de veritat", conclou.

Els experts en matèria educativa parlen d'actuacions "superficials", o molt focalitzades en qüestions ideològiques, que generen polèmica, però que no acaben d'aprofundir en les causes de la manca de resultats del sistema, que segons el seu parer és la major dificultat que té en aquests moments la comunitat a l'hora de preparar els joves per a un futur cada vegada més exigent.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF