Vestir a la moda? TikTok sap com fer-ho

La xarxa social s’ha convertit en la gran impulsora de tendències que atrauen els joves

Bet Coll-Vinent
4 min
Una persona mirant TikTok

BarcelonaVestir amb americanes, texans acampanats o minifaldilles ja no és trencador. En canvi, si ho combines amb una cotilla exterior i unes ballarines que recorden les que lluïa Natalie Portman al thriller psicològic Black swan, ja és una altra cosa: vas a la moda. Com que l’estil hegemònic popularitzat durant els anys 60, 70 o 80 ja forma part de la nostra indumentària habitual, necessitem elements innovadors que ens permetin sentir que, a part de revisitar les tendències passades, també n’estem generant de noves. Xarxes socials com TikTok o Instagram emparen aquest fenomen i s’encarreguen de popularitzar estils i predir tendències basades tant en l’opinió dels usuaris com en la cultura pop que els envolta: el vestuari de pel·lícules o series, passarel·les, looks de celebrities, etc. Només cal que es popularitzi una sèrie ambientada en l’època victoriana -com és el cas de The Bridgerton- perquè aquella estètica concreta es torni a posar de moda.

Batejades amb noms com regencycore, cottagecore o balletcore, a TikTok hi trobem ara aquestes tendències en què predomina la nostàlgia femenina i la romantització d’èpoques passades, ja sigui la dècada dels 70 o l’any 2015. L’experta en tendències i moda juvenil Anna Pompilio ho vincula a la incertesa que ens acompanya des de l’inici de la pandèmia: “Aquests dos últims anys han estat plens de precarietat i dubtes, per això veiem com els joves busquen estètiques que els resultin còmodes i els permetin escapar de l’ansietat quotidiana”.

Microtendències efímeres

TikTok és una eina digital acceleradora del consum que s’ha convertit en el lloc perfecte perquè s’hi generin i hi habitin les tendències. “Com que en aquesta aplicació constantment s’hi promou la novetat, és molt difícil que les modes s’estableixin i s’estabilitzin, perquè el mercat està sempre canviant”, apunta Isa Uribé, consultora de moda i professora de tendències i estilisme a l’IED. Això provoca una reducció de la durada de les tendències, ara considerades microtendències, que viuen entre 1 i 5 mesos i muten en funció dels discursos online predominants. Aquesta efervescència alimenta un consum massiu i molt poc sostenible al qual tothom té accés de manera fàcil i ràpida. Tal com apunta Rebecca Jennings, periodista especialitzada en creació de contingut online, “les xarxes socials han permès que gent completament desvinculada del sector pugui determinar noves modes obviant els emissors tradicionals de tendències”. L'accessibilitat i l’algoritme de TikTok desplacen l’hegemonia comunicativa de mitjans com les revistes de moda i obren la porta a milions de persones que, des de qualsevol lloc, calibren i prediuen microtendències amb la credibilitat que la viralitat del seu contingut els atorga. No obstant això, Jennings també fa referència a l’efecte contrari causat per aquesta immediatesa: “La tendència en qüestió s’explota amb tanta intensitat i apareix en tants vídeos que ràpidament se satura. Allò que feia dues setmanes era completament nou ara ja ho hem vist a tots els perfils de TikTok i ja no m’interessa vestir-ho”. D'exemples n’hi ha a dojo: el vestit verd de la celebrity Kendall Jenner, la balaclava, els anells de plàstic, els tops de crochet o les bosses peludes.

Un discurs més juvenil

La capacitat de buscar inspiració estilística més enllà de l’entorn immediat és el que ha acostat la moda a un públic més jove. Les microtendències que més triomfen sovint se les bateja amb el nom de l’estil en qüestió (com per exemple ballet) i se’ls hi afegeix el mot anglès core, que fa referència a la nostàlgia d’aquesta moda ja passada. Obtenim així la paraula composta: balletcore. En la majoria dels casos es tracta d’una adaptació de les tendències de dècades anteriors, però actualitzades al context dels joves d’ara. “No és que retornem al passat i el reinterpretem, sinó que les noves generacions parteixen d’un background completament diferent i, sota el seu prisma, les tendències semblen noves”, detalla Uribé. La difusió immediata de l’aplicació provoca que, tan bon punt una peça es converteix en tendència, tothom en parli durant un període de temps molt curt i intens.

@romneyellen Bridgerton inspired (but make it modern) 🩰💌☕️ #regencycore #regencyfashion #bridgerton #bridgertonoutfits ♬ original sound - KC

Malgrat la coalició de tendències que neixen i moren a TikTok, Jennings defuig de les conclusions simplistes i remarca que “el fet que els joves dominin TikTok no implica que l’aplicació decideixi què està de moda i què no”. Precisament perquè no parteixen del mateix context que les generacions més adultes, tot el que s’hi ensenya té regust de novetat. És un contingut que es genera i es crema en un període de temps molt reduït i que encaixa a la perfecció amb el modus operandi de l’aplicació i del sistema. “Seguir l’estètica del moment és sinònim de consumir massivament”, apunta Pompilio, que també confia en el vincle existent entre algunes de les microtendències i la nostàlgia: “Hi ha tiktokers que animen la gent a comprar vintage o que fins i tot ofereixen tutorials pas a pas sobre com crear peces a mà. D’una banda, s’estimula el fast fashion i les tendències efímeres, però per l’altra es presenten alternatives com la mitja o la costura a casa”. Tant si es tracta d’una cosa com de l’altra, les tendències s’estenen més enllà de la pròpia indumentària i s’involucren en l’estil de vida del moment. Es contraposen i se solapen, fins i tot es contradiuen, però al cap i a la fi són el reflex d’un passat que ja va existir i que ara es vol tornar a vestir sota els paràmetres de la joventut actual.

Microtendències de TikTok per a aquest 2022

  1. Regencycore: tendència inspirada en el vestuari dels Bridgerton que hem traslladat a la nostra quotidianitat. Consisteix en mesclar peces d’aires victorians amb roba interior com cotilles, llenceria, blondes…
  2. Estètica Twee: de finals dels 2000, aquesta estètica és una ramificació de l’estil hipster i indie i el protagonitzen vestits de línia A, les sabates d’estil Mary Jane o les mitges de colors. En definitiva, qualsevol peça vestida per Zooey Deschanel o els personatges de les pel·lícules de Wes Anderson.
  3. Balletcore: el que coneixíem amb el nom d’athleisure (roba d’esport elevada a un punt més elegant) ha evolucionat cap a l’estètica del ballet. Es desvincula dels seus orígens més foscos i presenta peces tradicionalment associades a la dansa clàssica per a qualsevol cos.  
stats