Els suplements nutricionals no prevenen la depressió, segons un estudi de la UIB

La universitat ha liderat l’assaig clínic de més envergadura sobre els efectes que tenen diferents estratègies nutricionals en la prevenció del trastorn depressiu 

La ingesta diària de suplements nutricionals no prevé la depressió. Aquesta és la principal conclusió que s'extreu de l'assaig clínic de prevenció MoodFood, liderat per la Universitat de les Illes Balears i amb la participació dels doctors Miquel Roca, Margalida Gili, Miquel Tortella, Mauro García Toro, M. Ángeles Pérez-Ara, Adoración Castro i Jordi Llabrés (psiquiatres i psicòlegs). Hi han participat fins a 13 grups diferents de recerca de vuit països diferents. 

Es tracta de l'assaig clínic aleatoritzat de més abast que s'ha fet mai al món fins ara sobre els efectes que poden tenir diferents estratègies nutricionals en la prevenció del trastorn depressiu major (TDM). Els resultats s'han publicat a la revista 'JAMA: The Journal of the American Medical Association', una de les tres més prestigioses i de més impacte en el camp de les ciències de la salut, juntament amb 'New England Journal of Medicine' i 'The Lancet'.

Més de mil voluntaris amb sobrepès o obesitat procedents de quatre països europeus han participat en l'estudi, ja que se'ls havia detectat un risc de patir depressió. De manera aleatòria, varen assignar als participants la presa de suplements nutricionals que contenien àcid fòlic, vitamina D, zinc, seleni, calci, omega-3 o bé píndoles de placebo. La meitat, a més, també va rebre una intervenció conductual d'estil de vida adreçada a canviar els comportaments i patrons alimentaris.

Els autors de l'estudi indiquen que "la ingesta diària de suplements nutricionals durant un any no impedeix de manera efectiva l'aparició d'un episodi depressiu major en aquesta mostra". Els complements nutricionals no varen ser millors que el placebo. 

La depressió és un trastorn comú

Més de 40 milions d'europeus experimenten un trastorn depressiu major (TDM). Un de cada deu homes i una de cada cinc dones pateixen depressió clínica almenys una vegada a la vida. La depressió és un dels trastorns més prevalents i incapacitants a la Unió Europea.

Molta gent cerca de manera activa maneres per disminuir el risc de patir-ne mitjançant la modificació de l'estil de vida, però sovint es veuen superades per massa informació confusa i contradictòria. Per ajudar la població europea, el projecte MoodFood ha desenvolupat estratègies nutricionals basades en l'evidència per ajudar a prevenir la depressió.

La prevenció de la depressió a través d'una dieta saludable

L'assaig de prevenció MoodFood va ser finançat per la Comissió Europea i coordinat per la Universitat Lliure d'Amsterdam. Encara que la teràpia conductual per fomentar un comportament alimentari saludable i millorar la dieta no va ser eficaç per prevenir la depressió en general, els resultats obtinguts sí que indiquen que va ser capaç de prevenir episodis depressius en aquells participants que varen assistir a un nombre determinat de sessions. Els resultats suggereixen que la teràpia conductual que fomenta patrons alimentaris saludables només funciona si els participants assisteixen a un nombre determinat de sessions per millorar la dieta i el comportament alimentari.

"Diversos estudis inclosos i no inclosos en el projecte MoodFood de cinc anys evidencien que seguir un patró de dieta saludable és important per als ciutadans europeus, no solament per a la salut física, sinó que també pot ajudar a prevenir els símptomes depressius", assenyalen els investigadors. Basant-se en una gran quantitat d'estudis i una anàlisi acurada de tots els treballs publicats fins ara, els investigadors han arribat a tres conclusions importants al final del projecte. Primera: un patró de dieta saludable, tipificat per una dieta d'estil mediterrani rica en fruita, verdura, farina no refinada, peix, llegum i oli d'oliva, baix en carn vermella i productes lactis pot reduir el risc que l’individu presenti símptomes depressius. Segona: en persones amb obesitat, perdre pes pot reduir els símptomes depressius. Tercera: l'evidència actual no dona suport a l'ús de suplements nutricionals per prevenir la depressió.

EDICIÓ PAPER 20/04/2019

Consultar aquesta edició en PDF