L'STEI avisa que amb la proposta de llei educativa “el Govern podria fer un TIL com el de Bauzá”

El sindicat denuncia que la creació de meses docents "qüestiona" el seu paper

El sindicat docent STEI ha mostrat el seu rebuig cap a la proposta de llei educativa presentada pel conseller Martí March. Un dels principals punts de discrepància és la presència del català a les aules, la qual consideren que deixarà de ser una llengua vehicular. "Amb aquesta llei el Govern podria fer un TIL com el de Bauzá", ha advertit el representant del sector d'Ensenyament Públic, Pere Pol. A més, critiquen la creació de meses docents perquè, segons diuen, "qüestionen el paper dels sindicats".

"La Conselleria ha deixat de banda el català com a eina de cohesió social" i l'ha convertida "en una eina d'ensenyament de matèries", denuncia Pol. Des del punt de vista del sindicat, la llengua catalana "deixa de ser un element vertebrador de la societat" i passa a tenir una funció purament instrumental.

Des del punt de vista normatiu, assenyalen, "es crea una ambigüitat: l'article 122 de la llei parla de llengües vehiculars, però després diu que s'ha de garantir la Llei de normalització lingüística, que estableix el català com a llengua vehicular". A més, adverteixen que amb la disposició novena de l'avantprojecte –la qual preveu unificar el Decret de Mínims amb el de llengües estrangeres– el català quedaria "reduït a una assignatura".

Per la seva banda, el secretari general de l'STEI Intersindical, Miquel Gelabert, assegura que "no hi ha hagut cap reunió prèvia a la presentació del contingut de l'avantprojecte". En referència al contingut del document, declara que estan preocupats per l'autonomia que rebran a partir d'ara els centres i per la formació de meses de docents, "unes associacions que no tenen cap caràcter democràtic quant a representació". Gelabert defensa que els sindicats, en canvi, "són escollits cada quatre anys per mitjà d'eleccions".

Sobre l'objectiu de destinar el 5% del PIB a ensenyament –recollit a l'esborrany–, Pere Pol ha criticat que "la Conselleria s'autolimita", atès que "el consell escolar ja va proposar que s'hi destinàs un 7%". Tot i això, alerten que "les lleis no garanteixen el finançament" i que el Govern encara no ha publicat la memòria econòmica per mostrar com serà el finançament". Per això, diu Pol, es mostren "escèptics".

Una altra gran absència, ha dit el membre de l'STEI, és la coeducació i l'educació afectivosexual. "La Conselleria s'oblida del dret de l'alumnat a l'educació integral", que avui dia és "essencial", recorda Pol.

El sindicat també s'ha mostrat amoïnat per "la privatització", principalment de la Formació Professional, que "la llei posa en mans de la gestió privada i prescindeix de la pública". A banda d'això, el representant d'Ensenyament Públic convida el Govern a "plantejar-se assumir la construcció de centres d'Infantil i de Primària".

EDICIÓ PAPER 26/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF