MOBILITAT
Societat 05/01/2019

Les reclamacions a Consum pels vols a Menorca es disparen un 60%

Cada cop són més els afectats que, cansats de les negatives de les companyies a pagar les indemnitzacions, aposten per l’òrgan públic

Iván Martín
4 min
Les reclamacions a Consum pels vols a Menorca es disparen un 60%

MaóEls menorquins han dit prou als abusos de les companyies aèries. Així es desprèn de les dades oficials de la Direcció General de Consum del Govern balear respecte del 2018, fetes públiques a principis de desembre i que posen de manifest que a Menorca s’havien interposat a l’oficina del departament un total de 249 reclamacions. Aquesta xifra representa un increment de més del 60% respecte de les 96 reclamacions efectuades durant el 2017.

Des de la Direcció General de Consum han atribuït l’augment de les reclamacions als problemes generats per Vueling a la ruta amb Barcelona i als vols entre illes. Tot i això, també cal esmentar cancel·lacions en la connexió amb Madrid. Tot plegat ha duit els menorquins a reivindicar els seus drets com a passatgers, emparats per les diferents normatives d’àmbit estatal i europeu. El Govern balear anima tots els damnificats a denunciar els incidents a través de Consum. Cal dir que l’increment de les reclamacions també ve marcat per les constants negatives de les companyies aèries a pagar les corresponents indemnitzacions. De fet, una de les treballadores de l’oficina de Consum ubicada a Maó confirma a l’ARA Balears que els darrers mesos “estam desbordats”. I afegeix: “No record una allau de reclamacions per retards i cancel·lacions com la d’ara”. A més, des de l’oficina de Consum adverteixen: “Abans era més efectiu sol·licitar la pertinent indemnització a través nostre, però cada cop s’ho miren més les companyies i es neguen a pagar. Tenen advocats que se les saben totes i són capaços de donar la volta a un cas”. Malgrat aquesta circumstància, insten tots els afectats a reclamar: “Són els nostres drets i s’ha de lluitar per allò que és just”. També recorden que el període de resposta “generalment s’estén a un mes”.

Passatgers es queixen del tracte

La principal font d’indignació dels usuaris afectats és la indefensió davant les companyies aèries. Martina Seguí va ser víctima del caos aeri de Vueling a l’estiu. Relata que, després d’acabar el curs universitari, decidí passar uns dies a Menorca: “Érem a la pista de l’aeroport de Barcelona i, després d’una hora a l’interior de l’avió, ens varen dir que per motius tècnics quedàvem allà. Ens varen oferir un segon vol que sortia més tard i a punt d’embarcar també el varen cancel·lar. No ens va quedar més remei que fer-hi nit, però resulta indignant la impunitat amb la qual actuen les companyies. Ens varen tenir més de dues hores per reclamar en el taulell de Vueling i després s’excusen però no et volen indemnitzar. Una vergonya”.

Iberia tampoc queda enrere. Una cinquantena de passatgers del Madrid-Menorca no varen poder tornar a l’illa a causa de “qüestions operatives”. Laura Arjona denuncia els obstacles que es troben en les reclamacions: “Veníem de Santander i al migdia ens varen enviar un missatge que avisava de la cancel·lació del Madrid-Menorca. En arribar no havien trobat cap solució; vaig anar a preguntar-ne el motiu i la resposta va ser genèrica. Vàrem tornar l’endemà i via Palma, perquè no hi havia alternativa. El servei contractat no es compleix i els drets dels passatgers es vulneren constantment”. L’experiència s’agreuja amb l’actitud d’Iberia: “Després de reclamar presencialment a Madrid, la resposta per correu electrònic va ser que els sabia molt de greu i que no tornaria a passar. En cap moment feien referència a la indemnització. Davant això, vàrem realitzar una segona reclamació telemàtica i la resposta va ser idèntica. Cansats de rebre aquest tracte, hem interposat la queixa a través de Consum. Ja veurem si prosperarà”.

Aquests casos amb Barcelona i amb Madrid com a aeroport d’origen s’uneixen a l’allau de reclamacions en els vols entre illes. Carme Moll creu que “els polítics han de vetlar pel compliment de la normativa, perquè les companyies s’extralimiten i no assumeixen les quantitats compensatòries. No ens tenen en compte”. El cas de na Carme és curiós. Disposada a viatjar a Mallorca, ella i el seu marit varen embarcar en un vol d’Air Nostrum que va sortir sense problemes de Menorca. “En arribar a Son Sant Joan, el pilot ens va dir que, a causa de la boira, havíem de tornar cap a l’illa, i així ho vàrem fer. Davant les condicions meteorològiques no hi podem fer res, però els nous aparells que operen entre illes no tenen els sistemes tecnològics adients, moderns. Ens podríem haver estalviat el trajecte fins a Mallorca”, explica.

Les queixes sobre els avions s’han agreujat amb la difusió d’imatges captades per passatgers, en les quals s’aprecia la deixadesa en la qual han caigut. Carlos López denuncia aquest fet: “És realment sorprenent que una companyia pugui operar amb seients trencats, peces interiors desencaixades, cinturons que no s’ajusten i brutícia. No entenc com és que les autoritats no hi intervenen. El dia que desgraciadament es produeixi un accident, ens en demanarem les causes. És evident que tenim l’obligació de dir prou”.

El Consell pressiona a mitges

Les reiterades incidències en les connexions amb Barcelona patides a l’estiu varen provocar una reunió entre representants de les institucions i de Vueling. Fruit de la trobada, es registrà un descens d’un 25% en les cancel·lacions les darreres setmanes d’agost. En aquest sentit, els responsables públics n’han fet una valoració positiva. Això no obstant, encara hi ha un llarg camí per recórrer i, sobretot, vigilar que les companyies compleixin la normativa i paguin les indemnitzacions. Millorar l’atenció al client i agilitar els tràmits també esdevenen reptes de futur per a les companyies. La doble insularitat de Menorca deixa els seus ciutadans indefensos davant les pràctiques d’aquells que tenen la clau de la porta d’entrada i de sortida.

stats