ENSENYAMENT

‘Alter’, el programa socioeducatiu que lluita contra l’abandó escolar

La iniciativa, adreçada a joves en situació de risc social, beneficia 285 alumnes

Dirigit a joves d’entre 14 i 16 anys que es troben en una situació de risc social i de fracàs escolar, el programa ‘Alter’ és una iniciativa de pràctiques formatives de caràcter preventiu duita a terme per la Conselleria de Serveis Socials que pretén combatre contra l’abandonament prematur dels estudis a les Balears. Des d’Educació destaquen que ‘Alter’ no és un substitut dels centres, ja que el programa funciona en règim d’escolaritat. “Els alumnes fan tres dies de pràctiques en empreses col·laboradores, una jornada al centre de Secundària per a la formació acadèmica i una altra de treball de competències amb els educadors socials”, segons apunten des de la Conselleria. Així, els joves duen a terme unes pràctiques durant un període de dos anys on aprenen una formació relacionada amb l’especialitat laboral que hagin triat. El programa inclou 40 formacions de diferents àmbits com ara: aprenent de xapa i pintura, jardineria, fusteria, perruqueria, forner, monitor de natació, cuiner, etc. Les matèries no són seleccionades en la seva totalitat, ja que cada any poden variar depenent de les preferències dels alumnes. Aquestes pràctiques s’entenen com a programes socioeducatius per a alumnes que per la seva situació escolar, social o familiar, estan considerats en risc d’exclusió acadèmica i per als quals les mesures ordinàries aplicades als centres no han aconseguit els resultats esperats. “La finalitat és oferir una alternativa real, adaptada i educativa que faciliti que l’alumnat no abandoni l’activitat acadèmica i l’ajudi amb la formació prelaboral d’una manera més dinàmica i funcional”, explica la consellera de Serveis Socials, Fina Santiago.

Creat fa 14 anys, el programa ha assolit enguany el major nombre de places. Al llarg dels darrers quatre anys ha augmentat aquesta xifra gairebé un 20%, i s’ha passat dels 240 alumnes inicials als 285 del curs actual. “El més important no és l’augment de l’alumnat, sinó el gran percentatge (87%) d’aquest que finalitza el programa amb èxit i de manera posterior continua amb la seva formació acadèmica amb els estudis de Formació Professional bàsica”, assenyala Santiago.

Centres

Aquest curs, un total de 98 centres educatius de les Balears han derivat alumnes al programa. “És molt satisfactori veure com aquests joves potencien la seva autoestima i adquireixen hàbits bàsics de treball que anteriorment desconeixien per complet”, diu un dels professors del programa, Miquel Àngel Santos.

El secretari general de l’STEI, Cosme Orell, subratlla que “el programa, a través de processos d’aprenentatge més atractius i propers als interessos de l’alumnat, estimula la relació de grup i les relacions amb els professors i amb la família”.

Empreses col·laboradores

En els tres darrers anys, ‘Alter’ ha augmentat la seva cartera d’empreses de manera considerable. S’ha passat de tenir 297 empreses a tenir-ne un total de 392 que presten la seva col·laboració segons les demandes per les quals cada any opten els alumnes. Els docents del programa es coordinen amb els mestres dels tallers, cosa que reflecteix la labor d’equip i la unitat del projecte.

Els educadors, la figura de referència dels joves

El programa té assignats un total de 50 educadors adherits amb la següent distribució territorial: Palma, 6; municipis de la Part Forana de Mallorca, 30; Menorca, 7; Eivissa, 6; Formentera, 1. Aquests especialistes són la figura de referència dels alumnes i estan presents en la unitat de formació socioeducativa. Són els encarregats d’explicar als joves tot allò relatiu a l’organització del taller i el seu funcionament (programa, empresa, normes, obligacions, drets). Per altra banda, l’educador també imparteix setmanalment les unitats didàctiques de les àrees transversals que formen part de les unitats formatives als centres educatius on estan matriculats. A més, duen a terme amb els alumnes una hora setmanal de tutoria individualitzada. Igualment, dins les seves tasques hi ha la de coordinar-se amb el mestre de taller. La responsabilitat del taller, en el seu conjunt, serà de l’educador i del mestre, sempre sota la supervisió, la gestió i el seguiment de la Direcció de Menors i Famílies. A final de curs es durà a terme una comissió en la qual l’educador, el mestre i els seus centres de referència avaluaran els alumnes.

EDICIÓ PAPER 17/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF