Societat 08/09/2018

“Li diuen desdoblament per no reconèixer que fan una autopista”

El portaveu de la Plataforma Antiautopista de Campos, Xavier Mas, argumenta perquè totes les entitats ecologistes es mostren contràries a aquest projecte que suposarà més destrucció del territori

Aina Riera Serra
3 min
Xavier Mas, portaveu de la Plataforma Antiautopista de Campos

PalmaXavier Mas és portaveu de la Plataforma Antiautopista de Campos, que aglutina diverses entitats ecologistes d’arreu de Mallorca. Recorda que fa més de vint anys que el projecte d’ampliació de la carretera Campos-Llucmajor està damunt la taula. Recorda també que, abans que es formàs l’actual pacte de govern, membres de MÉS assistien a les reunions i asseguraven que si algun dia governaven farien tot el possible per aturar-lo. “Sempre han dit que són un partit d’esquerres i ecologista i ara resulta que firmen l’autopista. És una decepció total”, declara Mas.

Dilluns la plataforma ha convocat una assemblea oberta a les 19 h a l’Ateneu de Felanitx. L’objectiu d’aquesta reunió és valorar la seva força i estudiar si tenen capacitat suficient per engegar un cicle de protestes i mobilitzacions. “Quan governava Matas, tothom es queixava de les autopistes i ara ningú no hi diu res; tota la gent d’esquerres on és?”, es demana Xavier Mas, qui assenyala que, quan governa l’esquerra a les Illes, la societat civil queda en un estat d’inòpia.

D’altra banda, també han impulsat una publicació en forma de monogràfic que consta de dotze pàgines, en què s’explica el projecte de l’autopista Campos-Llucmajor a més dels seus antecedents històrics. A la revista, hi apareixen tota una sèrie d’articles de reflexió i d’anàlisi d’alternatives. Al monogràfic hi participen persones vinculades amb el món de l’ecologisme com Gaspar Alomar, Margalida Mestre, Jaume Adrover, Lalo, Antoni Pellicer o Margalida Rosselló Pons, entre molts altres. Es proposen

Segons la plataforma, la solució per posar fi a l’alta sinistralitat de la carretera no és ampliar-la i permetre-hi la circulació de més vehicles, sinó més bé de tot el contrari. “Nosaltres apostam per la recuperació de l’antiga xarxa ferroviària que arribava a Santanyí i a Felanitx”, explica. Mas considera que l’impuls d’un mitjà de transport alternatiu seria la solució més intel·ligent, ja que ajudaria a descongestionar la carretera i posaria fi a un model que implica la destrucció del territori.

Així mateix, critiquen que la modificació del projecte inicial realitzat pel Departament de Carreteres del Consell i que es limita a passar dels 43 als 42 metres d’amplada no ha passat per exposició pública ni ha permès un període d’al·legacions. “Es va aprovar en una comissió a porta tancada i no hivaren convidar ningú ni ningú se’n va témer”, es queixa.

La UTE adjudicatària de les obres està formada per Copisa i l’empresa mallorquina Aglomerados Felanitx (Afex). Els ecologistes tampoc no acaben d’entendre que el pacte de govern d’esquerres hagi permès concedir el projecte a una empresa on va treballar una persona imputada en el cas 3%.

Pel que fa a l’inici d’obres no se sap ben bé quan podrien començar, però Mas indica que el Departament de Carreteres del Consell ja ha començat a clavar dins les finques unes estaques de fusta a una distància d’uns vint metres de la carretera actual. Manifesta, a més, que s’han començat a pagar als prop de tres-cents propietaris afectats per les expropiacions.

Mobilitzacions

Durant tot el mes de setembre la Plataforma Antiautopista de Campos presentarà arreu de l’illa el monogràfic Pus carreteres amb la intenció de donar a conèixer el projecte i alertar-ne de les conseqüències territorials i mediambientals. Ahir la presentaren a Llucmajor i dimecres, dia 12, al local del GOB de Palma.

A més, depenent del que es decideixi a l’assemblea de dilluns, es proposarà un calendari de protestes i mobilitzacions.

Sembla, doncs, que serà un mes mogut a peu de carretera.

stats