La plataforma contra l'ampliació de l'aeroport de Palma recorre les obres d'Aena al TSJIB

L'entitat demana que es paralitzin els dos projectes que s'han posat en marxa

La Plataforma contra l'ampliació de l'aeroport de Palma ha presentat aquest divendres dos recursos contenciosos administratius al Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears contra les obres d'Aena a Son Sant Joan. L'entitat ha recorregut dos projectes de l'empresa que afecten, per una banda, la pista d'aterratge nord i, per l'altra, el d'ampliació de la terminal, segons ha explicat el portaveu de la plataforma, Gaspar Alomar.

Concretament, "els recursos demanen la paralització de les obres tant de la pista com les menors i el projecte gros que vendrà després, perquè entenem que les coses no s'han tramitat com correspon", ha explicat Alomar. A més, la plataforma considera que tots els projectes "han d'anar dins el gros, d'ampliació de la terminal", ha dit el portaveu.

Aena promet que les obres a Son Sant Joan no duran més avions

La problemàtica en el cas de la pista nord, segons Alomar, és que "es fonamenta en una valoració d'impacte ambiental de fa 16 anys que està caducada". "Aquest projecte s'ha començat a executar enguany, tan sols se n'havia executat la licitació", ha afegit.

Pel que fa al projecte d'ampliació de la terminal, la Plataforma assegura que encara no s'ha començat, però que ja n'han detectat "altres de menors que estan directament relacionats amb la seva futura execució". Consisteixen en "la demolició de dos edificis i en l'increment de la capacitat elèctrica de l'aeroport", ha indicat el membre de l'entitat.

La Comissió Balear de Medi Ambient reclama a Aena que elimini les previsions de creixement del pla d'ampliació de Son Sant Joan

La plataforma denuncia que ambdós "haurien d'estar dins el projecte gros" perquè, per exemple, en el cas dels esbucaments, "s'estan generant molts residus". Per això defensen que han de "passar per una avaluació d'impacte ambiental", cosa que no han fet.

"Avui el que s'impugna és el silenci administratiu davant una sol·licitud de suspensió de les obres, basada en una manca d'estudis d'avaluació d'impacte ambiental", ha declarat l'advocat de la plataforma, Pep Alonso. El lletrat afirma que pot haver-hi "frau de llei" en el fraccionament dels contractes de les obres. Ara, el TSJIB "s'haurà de pronunciar per dir si efectivament han mancat estudis d'avaluació d'impacte ambiental i si és procedent o no la suspensió efectiva de les obres", ha assenyalat.

EDICIÓ PAPER 16/01/2021

Consultar aquesta edició en PDF